ShippingWatch

Sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Det blev ugen, hvor USA kom på banen med en udmelding om, at Biden-administrationen vil arbejde med IMO for at reducere shippingbranchens udledning til et rundt nul i 2050. Derudover bød ugen på et sjældent interview med BW Groups topchef, Singapore Maritime Week og en opjustering fra DFDS.

Foto: Andrew Harnik/AP/Ritzau Scanpix

USA's udmelding om, at præsident Joe Bidens administration vil arbejde med IMO-landene for at reducere shippings udledning af drivhusgasser til nul i senest 2050 tog de helt store overskrifter i en uge, hvor der også var Singapore Maritime Week og en opjustering fra DFDS.

Kan ændre IMO's klimamål markant

De nordiske redere og rederier som Maersk og Klaveness modtog meldingen fra Det Hvide Hus om at arbejde mod CO2-fri shipping i 2050 yderst positivt og vurderer, at det vil ændre IMO's dagsorden. Andre er tøvende og siger, at det strammere mål kræver voldsomme forandringer.

USA vil skære shippings CO2-udledning ned til et rundt nul i 2050 

USA's CO2-melding kan ændre IMO's klimadagsorden radikalt 

Tyske redere ser behov for en teknologisk revolution for at nå nyt 2050-mål 

Euronav mener IMO's 2030 mål er afgørende for klimaindsatsen

BW Groups Andreas Sohmen-Pao i sjældent interview

Formanden for den store Singapore-baserede shippinggruppe BW Group og danske rederier som Hafnia og Cadeler beskriver i et sjældent interview med ShippigWatch overgangen til CO2-frie brændstoffer som "et minefelt at navigere i". Læs hele interviewet her:

Sohmen-Pao kalder overgang til CO2-frie brændstoffer for et "minefelt"

Foto: BW Group
Foto: BW Group
 

Store spillere udfordrer Verdensbanken på LNG

Oliekæmpen Shell og det franske containerrederi skyder igen, efter Verdensbanken sidste uge afskrev flydende naturgas, LNG, som et brændstof, der har en fremtid i shipping.

Shell udfordrer Verdensbanken i strid om brændstof til shipping

CMA CGM holder fast i LNG trods Verdensbankens kritik

Foto: Reuters Staff/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Reuters Staff/Reuters/Ritzau Scanpix
 

Euronav bestiller to LNG-klare supertankere 

MAN ser fire mulige klima-veje for shippingindustrien

DFDS opjusterer

Bedre resultater fra fragten får DFDS til at hæve forventningerne til 2021. Det er især kernemarkeder som Storbritannien og Tyrkiet, der klarer sig bedre end ventet, og derfor regner rederiet med at hente flere penge fra driften i år, siger CEO Torben Carlsen til ShippingWatch.

DFDS hæver forventninger til 2021

Foto: DFDS - PR
Foto: DFDS - PR
 

Torben Carlsen tror på bedre 2021 – men passagertal tynger stadig hos DFDS 

Singapore Maritime Forum

Ugen bød også på Singapore Maritime Forum, hvor topchefer og andre ledere fra industrien især diskuterede den grønne omstilling.

BW Group, ONE og Sembcorp kaster penge i Singapores nye grønne center 

Singapore er på vej med et center for dekarbonisering  

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs