Overblik: Sådan arbejder den maritime industri for flere kvinder i shipping
Flere rederier og maritime selskaber arbejder aktivt for at få flere kvinder til industrien og flere kvinder i ledelsen. ShippingWatch har talt med en række af dem.
Arkivfoto. | Foto: Danske Rederier
AF REDAKTIONEN
Foto: Norges Rederiforbund/Norwegian Shipowners' Association
Ændret sprog i jobopslag skal tiltrække flere kvinder hos Odfjell
Kemikalietankrederiet Odfjell har fundet ud af at minimale detaljer i et jobopslag, som er lette at overse, kan være helt essentielle for at få flere kvinder til at søge. Hvor var detaljerne? I sproget.
Camilla er en af dem en hel shipping-verden kæmper for at tiltrække flere af
Camilla Vambeseth er andenstyrmand på et kemikalietankskib og mener, at miljøet ombord vil drage nytte af flere kvinder til søs. Hun kunne aldrig se en bedre arbejdsplads for sig end det 180 meter lange skib.
To ud af fem ansatte i Hafnias organisation skal være kvinder inden for tre år. For at fastholde og rekruttere kvinder har rederiet i nogle tilfælde hævet lønnen blandt kvinder, fortæller Hafnia-chef Mia Krogslund Jørgensen i et interview med ShippingWatch.
Maersk Supply Service sender kvinder til søs parvis
Hos Maersk Supply Service er 3 pct. af de ansatte til søs kvinder. Derfor vil rederiet sikre, at kvinder aldrig står alene i et mandsdomineret miljø og derfor sende kvinder ud i par, fortæller besætningschef Kevin Bro Beier til ShippingWatch.
Der er for få kvinder og for lidt mangfoldighed i den maritime industri og shippingselskabernes ledelser, lyder det fra Norges rederiforbund og adm. direktør Harald Solberg. En taskforce har lavet anbefalinger.
23 rederier har underskrevet Danske Rederiers charter om flere kvinder i shipping, men det er et godt stykke fra målet, og der er ikke overblik over, hvor mange der har opstillet konkrete mål. Corona har sat en kæp i hjulet, lyder det fra direktør i Danske Rederier Anne W. Trolle.
23 rederier har indtil videre underskrevet Danske Rederiers charter, der blev lanceret for over et år siden for at sikre flere kvinder i den maritime branche. Men flere har endnu ikke opfyldt kravet om at opstille konkrete mål.
Selv om oliepriserne er steget markant efter sidste års corona-relatede dyk, er problemerne ikke nødvendigvis ovre for operatørerne, mener Woodmac-analytiker.
Havnemyndigheden i Singapore støtter et forslag om at etablere et center for dekarbonisering. Centeret skal skabe rammerne, hvor aktører kan koordinere og implementere løsninger, der kan være med til at reducere shippings CO2-udledning.
Maersk Drilling har landet en ny kontrakt på det brasilianske offshoremarked. Boreselskabet opgør værdien af aftalen til 34 mio. dollar, og arbejdet sættes i gang i 2022.