ShippingWatch

Stena Line vil sejle fossilfri færger på nøglerute i 2030

Rederiet Stena Line har planer om at indsætte to batteridrevne færger på ruten mellem Göteborg og Frederikshavn, og det skal sikre en fossilfri overfart senest i 2030. Første færge skal bestilles i 2025, fortæller topchef.

Foto: Aleksander Klug

Færgerederiet Stena Line har planer om at bestille batteridrevne færger, der senest i 2030 skal sikre en fossilfri overfart mellem Danmark og Sverige.

Nærmere bestemt er det på nøgleruten mellem Göteborg og Frederikshavn, at rederiet vil indsætte to batteridrevne færger.

"Vi går nu fra vision til virkelighed med det batteridrevne fartøj Stena Elektra. Inden for et år præsenterer vi design og byggespecifikationer og senest i 2025 planlægger vi at bestille den første færge. Det vil være et markant skridt mod fossilfri skibsfart," siger Niclas Mårtensson, adm. direktør i Stena Line, i meddelelsen.

Inden for et år præsenterer vi design og byggespecifikationer og senest i 2025 planlægger vi at bestille den første færge.

Niclas Mårtensson, adm. direktør i Stena Line

Ifølge rederiet vil skibet Stena Elektra være det første fossilfri RoPax-fartøj i sin størrelse. Planen er, at skibet skal være 200 meter langt og have en passagerkapacitet på 1000 mennesker samt 3000 banemeter i fragtkapacitet.

"Færgen skal bygges i højstyrkestål for at reducere vægten og øge effektiviteten og vil forventeligt kunne sejle på batteristrøm i ca. 50 sømil, hvilket er afstanden mellem Frederikshavn og Göteborg. Batterikapaciteten skal være cirka 60-70 MWh og fartøjet oplades i havn. Stena Line undersøger desuden mulighederne for at kombinere batteridriften med alternative fossilfrie brændstoffer såsom brændselsceller, brint og biometanol for at færgerne kan sejle længere afstande," lyder det i meddelelsen.

En del af arbejdet sker for at nedbringe CO2-udledningen fra Göteborg Havn, der har en målsætning om at reducere sin udledning med 70 pct. inden 2030. For at sikre det har havnen indgået et partnerskab med Stena Line samt bilproducenterne Volvo Group og Scania.

"Elektrificering af skibsfarten er kun lige begyndt. Vi ser et stort potentiale for både batterihybrider og batteridrevne færger på flere af vores korte færgeruter i fremtiden," siger Niclas Mårtensson og understreger, at det også kræver den nødvendige infrastruktur og lademuligheder i havnene.

Færgerederier sejler hybrid

Stena Line er langt fra det eneste færgerederi, der arbejder med at drive færger på batterier.

Både Scandlines og Forsea sejler med hybridfærger, men særligt Scandlines er udfordret af en lang overfart og kort tid til at lade i havnene. Rederiet havde oprindeligt en plan om at kunne sejle fossilfrit mellem Rødby og Puttgarden senest i 2020, men som ShippingWatch har beskrevet, er den målsætning nu blevet udskudt.

Stena Line driver også selv batterihybridfærgen Stena Jutlandica, som har sejlet mellem Frederikshavn og Göteborg siden 2018.

"Færgen bruger batterikraft til manøvrering og styring af bovpropellerne, når færgen er i havn. Batterierne oplades med grøn landstrøm i Göteborg Havn såvel som under drift. I alt sænkes CO2-udledningen med 1.500 ton om året, svarende til udledningen fra 600 biler årligt," skriver Stena.

Scandlines har udsat miljømål – strømmen er for dyr

DFDS' Oslo-færge skal sejle på brint fra 2027 

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM overtager 50 pct. af spansk terminal

CMA CGM udvider i Middelhavsregionen med købet af 50 pct. minus én aktie af den spanske containerterminal TTIA i Algeciras. Det beskrives som en strategisk investering, hvor beløbet dog ikke er oplyst.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs