ShippingWatch

Startup etableret af tidligere Maersk-ansatte har rundet over 1000 skibe

To tidligere Maersk-ansatte står bag et selskab, der har til formål at reducere skibes brændstofforbrug. Foreløbig er over 1000 skibe og kunder som Golden Ocean og Hapag-Lloyd tilknyttet. "Du kan vælge at gøre det billigt, eller du kan vælge at gøre det ordentligt," siger medstifter til ShippingWatch.

Jakob Buus Petersen (tv) og Kristian Bendix Nielsen etablerede sammen Vessels Performance Solutions. Begge har en fortid hos Maersk. Foto: PR - Vessels Performance Solutions

Knap seks år er gået, siden Kristian Bendix Nielsen blev kontaktet af den tidligere Maersk-kollega Jakob Buus Petersen, der havde en idé til en virksomhed, de skulle starte sammen.

Kristian Bendix Nielsen var efter lang tid i en stor organisation klar til forandring og til at stå på egne ben, og derfor var han heller ikke svær at overtale. Det er siden blevet til selskabet Vessels Performance Solutions, som analyserer skibsdata med det formål at reducere skibenes brændstofforbrug.

I dag har de rundet over 1000 skibe, som sender data retur til rederierne, der kan bruge det til at træffe grønnere og mere økonimiske beslutningerne for flåden.

Rederierne Torm og Lauritzen var de første kunder, der kom ombord tilbage i 2016. Siden da er der kommet flere kendte navne til, og kundelisten tæller bl.a. Golden Ocean, Ultrabulk, Dorian LPG, Hapag-Lloyd, MOL Chemical Tankers, Zeaborn Ship Management og ikke mindst Maersk Tankers.

Du kan vælge at gøre det billigt, eller du kan vælge at gøre det ordentligt. Vi vil typisk anbefale, at man gør det ordentligt.

Kristian Bendix Nielsen, medstifter, Vessel Performance Solutions

Overordnet kan du skrue på to områder, siger medstifter.

"Enten kan du optimere flåden ved f.eks. at bruge bedre maling eller gøre med ud af dine drydockings, hvor du laver forbedringer. Og hvis du er mere asset light, som flere rederier begynder at blive, kan du skille dig af med tonnage, som er ineffektivt. Det vil sige lade være med at forlænge et skib eller undgå at chartre det ind igen i fremtiden," siger han.

Ifølge Kristian Bendix Nielsen er selve udgiften til analysen hurtigt tjent ind i sparet brændstof. Den store udskrivning er i stedet, når skibet skal i dock og kan vælge at følge analysens anbefalinger.

"Du kan vælge at gøre det billigt, eller du kan vælge at gøre det ordentligt. Vi vil typisk anbefale, at man gør det ordentligt, og så forsøger vi så at kvantificere den besparelse, de kan få ved at gøre det ordentligt," siger Kristian Bendix Nielsen.

Ikke en konkurrent

Grundlaget for virksomheden blev lagt, da han og partneren begge arbejdede hos Maersk. Her var de en del af den tekniske organisation, som siden blev til Maersk Maritime Technology, og hvor de har gjort brug af deres baggrund som naval architechts og ingeniører. De har desuden begge en phd fra DTU.

Ifølge Kristian Bendix Nielsen har Maersk arbejdet med skibsdata i flere årtier, men for nogle år tilbage blev Jakob Buus Petersen sat i spidsen for at modernisere rederiets analyse og skabe en bedre platform til brug i driften af skibene.

"Det gav os en masse erfaringer og viden om, hvordan operationel data bruges," siger Kristian Bendix Nielsen og understreger samtidig, at de ikke har oplevet sure miner fra Maersk over efterfølgende at skabe egen virksomhed.

"Det er jo ikke et rederi, vi laver. Vi er ikke konkurrent til Maersk overhovedet. Vi er to ingeniører, og på den anden side har du så Maersk, der er en kæmpe virksomhed," siger han.

Han henviser til, at de i dag bl.a. har Maersk Tankers som kunde, mens Maersk selv står for at behandle data fra containerskibene.

Hurtigt igang

Kristian Bendix Nielsen og partneren Jakob Buus Petersen er langt fra de eneste, der analyserer skibsdata for rederier. Flere store selskaber gør det selv, mens ShippingWatch også tidligere har beskrevet det amerikanske startup Nautilus Labs.

Ifølge stifterne af Vessel Performance Solutions skiller de sig ud fra konkurrenterne med deres erfaring fra industrien samt en lav tærskel for at kunne komme igang.

"Vi kan bruge alt det historiske data, de allerede har. Det vil sige, at du kan komme igang fra dag ét, fordi vi kan importere og analysere eksisterende data i stedet for først at skulle indsamle over f.eks. tre måneder," siger Kristian Bendix Nielsen.

I analysen ser de på bl.a. brændstofforbrug, energiforbrug, energiproduktion samt parametre for skibets hastighed, som vind, bølger og strøm. Dertil kommer informationer fra eksterne vejrtjenester samt skibenes position.

Hvis vi blot leverer en konsulentrapport eller nogle flotte charts, så ryger de i skraldespanden.

Kristian Bendix Nielsen, medstifter, Vessel Performance Solutions

Den største udfordring er altså ikke opstarten, men derimod at sikre, at organisationen i rederierne er sat op til at kunne modtage oplysningerne og bruge dem.

"Vi leverer et beslutnignsværktøj, og der skal så være en funktion i rederierne, som kan håndtere det. Hvis vi blot leverer en konsulentrapport eller nogle flotte charts, så ryger de i skraldespanden, hvis der ikke er en funktion hos rederierne, som kan tage imod det," siger han og tilføjer, at det skaber grundlaget for det samarbejde, de har med rederierne, når anbefalinger skal tages i brug.

Vessel Performance Solutions har lige nu sit primære marked i Danmark, Norge og Tyskland, men åbner næste år kontor i Grækenland.

Maritim startup lander dansk rederi som kunde – har nu over 200 skibe tilkoblet

Hunter vil indsamle data fra sine tankskibe for at blive grønnere

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere