Op mod en tredjedel af Maersks søfolk har overskredet kontrakterne

Op til 35 pct. af de søfolk, som Maersk lige nu har på vandet, har været til søs i længere tid end deres kontrakter forpligter dem til, oplyser rederiet til CNN. Årsagen er coronakrisen, der har gjort det svært at skifte besætning verden over.
Foto: PR / Maersk
Foto: PR / Maersk
AF RITZAU FINANS & SHIPPINGWATCH

Den globale handel står over for endnu en corona-relateret krise, idet 200.000 søfolk, der har været strandet på havet i flere måneder, kan nægte at fortsætte arbejdet, idet træthed og mental sygdom udgør et stigende problem.

Det skriver CNN.

Mange søfolk har fået forlænget deres kontrakter i flere måneder for at holde de globale forsyningerne af fødevarer, brændstof og medicin kørende, skriver CNN med henvisning til rederier og fagforeninger.

Den primære årsag til kontraktforlængelserne skyldes dog, at udskiftning og afløsning af besætningsmedlemmerne har været tæt på umuligt under krisen, fordi de mange søfolk ikke har kunnet gå i land.

Samtidig har de søfolk, der skulle træde til i stedet, ikke kunnet nå frem til skiftet, fordi flytransporten er susperenderet mange steder, ligesom de ville kunne blive forsinket af krav om karantæne.

A.P. Møller-Mærsk meddeler til CNN, at op til 35 pct. af rederiets 6600 søfolk, der i øjeblikket er på havet, er strandet om bord i længere tid end deres kontraktlige forpligtelser.

"Mange af vores søfolk gør tjeneste i betydeligt længere tid end deres normale kontraktlængde, og de har stadig ikke nogen konkret udsigt til, hvornår de kan vende hjem. Træthed og mentalt helbred er et stigende problem," skriver teknikchef hos Maersk, Palle Laursen, til CNN.

"Af sikkerheds-, lovgivningsmæssige og humanitære årsager, kan ændringer i besætningen ikke blive udskudt uendeligt," pointerer Palle Laursen over for CNN.

Nu udløber kontrakterne for strandede søfolk over hele verden 

Presset stiger for at finde en løsning for strandede søfolk 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også