ShippingWatch

Overblik: Lukkede grænser og fyringer i nordisk shipping efter virusudbrud

Danmark, Tyskland og Norge har enten lukket grænserne ned eller lukket for adgangen til landet på andre måder pga. corona. Samtidig er færger mellem de skandinaviske lande ude af drift. Store rederier sender ansatte hjem.

Foto: Finn Frandsen

Udbredelsen af coronavirus begynder nu at få de første konkrete konsekvenser for shippingindustrien i nordeuropæiske landee, mest alvorligt i Skandinavien.

I løbet af weekenden har tre af verdens største shippingnationer i stort omfang lukket af for omverden.

Enten som i Danmarks og Tysklands tilfælde ved at lukke grænserne af, så det kun er godstrafik, der uhindret kan komme ind i landene, hvorimod adgangen for personer er stærkt begrænset.

Eller som i Norges tilfælde, hvor lufthavnene og havnene er lukket ned ud fra bestemte kriterier om, hvem der må komme ind.

Generelt gælder det for alle landene, at godstransport fortsat kan komme uhindret over landegrænserne, mens personer fra udlandet generelt eller kun i meget beskedent omfang kan komme ind i landene.

Rederier sender ansatte hjem

I første omgang er det frem for alt de store skandinaviske passagerrederier, der mærker en umiddelbar konsekvens, som blev tydeligt i løbet af mandagen.

Først var det svenske Stena Line, der oplyste, at man vil afskedige 950 personer, fordi færgetrafikken er gået noget nær i nul, og mere konktret fordi rederiet har indstillet ruterne mellem Sverige og Danmark og Norge og Danmark.

Efterfølgende var det dannske DFDS, der meddelte, at rederiet sender 600 medarbejdere hjem, fordi København-Oslo er indstillet pga. corona.

doc79q8ldqph7q137i2qbtl.jpg
Torben Carlsen, CEO i DFDS, har sendt 600 ansatte hjem med lønkompensation. Foto: DFDS

I DFDS' tilfælde får virksomheden og de ansatte gavn af den lønkompensationspakke, som den danske regering spillede ud med i weekenden for at sikre arbejdspladser og undgå deciderede fyringer.

De store logistikselskaber er dog også begyndt at reagere på den store usikkerhed, som corona skaber globalt og især inden for transportbranchen.

DSV Panalpina har ligeledes oplyst, at selskabet blive ramt negativt af corona og trækker defor den forventning, man tidligere har oplyst om udviklingen i 2020, tilbage.

Tyskland lukker grænser

Allerede mandag blev den tyske grænse til Danmark lukket. Herudover vil Tyskland lukke grænserne til Østrig, Schweiz, Frankrig og Luxembourg.

Udover grænselukningern i de europæiske lande, har mange virksomheder også i shippingindustrien bedt deres ansatte om at arbejde hjemme, hvorfor mange af kontorerne for tiden er tomme eller halvtomme.

Maersks hovedsæde er et af de steder, hvor corona har ændret den daglige arbejdsdag.

Flest mulige af de danske Maersk-medarbejdere arbejder hjemmefra, og den enkelte leder har ansvaret for løbende at vurdere behov, der må opstå og planlægge beredskabet for hvert enkelt område.

"Målet er at holde forretningen kørende i videst muligt omfang under hensyntagen til myndighedernes anbefalinger. Vi benytter således virtuelle møder i det omfang, det er muligt og holder afstand til andre personer. Retningslinjerne efterleves af Mærsk-ansatte på alle niveauer af organisationen," skriver Maersk i en opdatering til ShippingWatch.

Maersk har beredskabsplaner

Maersk arbejder endvidere med beredskabsplaner for sine faciliteter på tværs af organisationen, som kan aktiveres, hvis det bliver nødvendigt, bl.a. så man har mulighed for, at medarbejdere kan arbejde hjemmefra, hvis kontorer skal lkukkes helt ned. Kun absolut kritiske forretningsrejser må gennemføres, hvilket er op til topledelsen at vurdere.

I sidste ende er det udviklingen i selve kerneforretningen, altså driften af skibene rundt onmkring i verden, der vil vise, hvor alvorlige konsekvenserne bliver for den maritime industri og transportindustrien i 2020.

Målet er at holde forretningen kørende i videst muligt omfang under hensyntagen til myndighedernes anbefalinger

Maersk

Det svar, skibsredere, økonomer og analytikere samstemmende giver lige nu, er at det er for tidligt at sige noget præcist om, da tingene udvikler sig voldsomt hurtigt, som dagens udmeldinger fra de tre virksomheder også viser.

Men ingen er i tvivl om, at det vil få en betydning, at den globale økonomi for hver dag, der går, har retning mod en recession, og at regeringer og de store politiske institutioner som IMF og EU forsøger at gøre, hvad de kan for at understøtte økonomien.

Det alle spørger sig om, er hvor lang tid, der kommer til at tage.

Container under pres

Passagertrafikken, Ro-Ro og den contaierrelaterede transport de segmenter, der kan blive hårdest ramt. Tankrederierne rider med på en euforisk bølge, hvor den ekstremt lave oliepris får selkaber over hele verden til at købe olie op, hvilket kræver mere transprt.

I sidste uge kom Lars Jensen, shippinganalytiker og CEO i Sea-Intelligence Consulting over for ShippingWatch med et bud på, hvor galt det potentielt kunne komme til at gå for containerindustrien, der om nogen vil blive berørt, når forbruger bliver nervøse og ikke køber meget ind ud over de nødvendige fødevarer.

Hans vurdering er nu, at udbruddet af corona i værste fald kan komme til at betyde et fald i mængderne på op imod 17 millioner teu, som vil have en negativ økonomisk effekt på omkring 17 mia. dollar for hele industrien.

DFDS sender omkring 600 ansatte hjem med lønkompensation

Stena Line vil afskedige 950 ansatte

DSV Panalpina trækker forventninger til 2020 tilbage

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere