ShippingWatch

Shipping er kommet overraskende svært fra start i 2020

En række negative hændelser har givet shipping en overraskende svær start på 2020, siger DNB's globale chef for Ocean Industries Kristin Holth i et interview med ShippingWatch. Senest har udbruddet af coronavirus ramt Maersks forventninger til i år.

Foto: PR/DNB

Den globale shippingindustri har haft det svært siden starten af 2020, og der er sådan set ikke tegn på, at det bliver bedre lige med det samme.

Det er DNB's Head of Ocean Industries, Kristin Holth, der i et interview med ShippingWatch indrammer de første uger af året, som på sin vis tegnede godt, men som er blev ramt negativt af en række ekstraordinære forhold.

Vi var ganske positive over for shipping ved indgangen til året

Kristin Holth, Global Head of Ocean Industries, DNB

"Egentlig er de fundamentale forhold helt overordnet set positive for shippingindustrien, som på tværs af segmenterne har fundet en sund balance i udbud og efterspørgsel," lyder det fra Kristin Holth, som er den øverste ansvarlige for DNB’s store låneportefølje inden for shipping og offshore.

Den beløb sig ved udgangen af 2019 til hhv. 48 mia. norske kroner og 65 mia. norske kroner, og banken er dermed blandt de absolut største långivere i verden, også selvom den på linje med andre europæiske storbanker har reduceret sin eksponering inden for shipping.

Kristin Holth peger ikke mindst på coronavirus, som den store disruptor, der har eller truer med at sænke den globale vækst, og allerede kan aflæses i tallene for de tre store shippingsegmenter eller udtalelser fra topcheferne.

Coronavirus trykker hele markedet

"Vi var ganske positive over for shipping ved indgangen til året. Siden er der sket en række ting, der har udfordret udsigterne. Coronavirus har trykket hele billedet for udbud og efterspørgsel. Det er med til at trække hele tankmarkedet ned, fordi efterspørgslen har ændret sig så meget i Kina. Her så vi ellers en god balance i udbuddet både for VLCCere og produkttankmarkedet," forklarer hun.

Et andet eksempel var Maersk, som i går lagde an til et svagere resultat for 2020 sammenlignet med sidste år.

Det er netop som en følge af den store usikkerhed, der er opstået i forlængelse af virusudbrudet og de sejladser, der er blevet aflyst for at undgå tomme containerskibe. Usikkerheden er så stor, at CEO Søren Skou først turde lægge sig fast på en prognose for 2020, aftenen før regnskabet blev udsendt torsdag morgen.

Det er svært at sige, hvornår markedet bliver normalt igen.

Kristin Holth

Aktiviteten og transporten i Kina er bremset så hårdt op, at de kinesiske energiselskaber forventer, at olieforbruget ville falde med 25 pct. alene i februar.

De største raffinaderier regner med, at efterspørgslen vil falde med 3,2 mio, tønder om dagen i februar, hvilket i sig selv vil svare til tre pct. af verdens samlede olieforbrug.

"Det er svært at sige, hvornår markedet bliver normalt igen. For tankmarkedets vedkommende er det også påvirket af de amerikanske sanktioner mod Dalian Tankers er blevet hævet, og der kommer således en flåde af tankskibe tilbage i markedet igen," siger Kristin Holth og nævner dermed endnu en markeds-disruptor.

Sanktioner rammer hårdt

Da de amerikanske myndigheder indførte sanktionerne i september sidste år, betød det, at 25 store tankskibe reelt blev trukket ud af markedet, og at raterne steg i visse tilfælde helt op til 300.000 dollars.

Nu er skibene så tilbage, og raterne er nede omkring 24.000 dollars per dag for et skib uden scrubber.

"Sanktionerne slår hårdt ud på markedet," siger Kristin Holth og fortsætter:

"Dertil kan man lægge, at mange skibsredere har måtte udsætte installationen af scrubbere i flere måneder pga. coronavirus, der har lukket værfterne ned sammenholdt med den usikkerhed i det hele taget, som kendetegner branchen, fordi ingen præcis ved, hvilken teknologi, de skal satse på hen imod CO2-kravene."

Her går alle uanset om de tilhører container, tørlast eller tankindustrien og håber på, at der så hurtigt som muligt kan fremstilles et nyt brændstof, der kan sikre den halvering af CO2-udslippet inden 2050, som IMO har forpligtet sig til, vel at mærke uden at der endnu eksisterer nogen form for teknologi, fuel eller infrastruktur, der kan sikre målet.

Mere pessimistisk på tørlast

Også tørlastmarkedet har haft en svær start på året, som tydeligt har kunnet aflæses i Baltic Dry indekset og i de udtalelser, der er fremkommet fra nogle af de store rederier som Norden og Golden Ocean.

"Markedet er i ganske dårlig stand for at sige det mildt," som Golden Oceans CFO Per Heiberg sagde til ShippingWatch for nylig.

For tørlastrederierne er udviklingen i Kina stadig helt afgørende, og lavere aktivitet kan aflæses på importen af jernmalm. Derfor er DNB også mindre optimistisk på tørlastsektoren end for bare et par måneder siden, selvom nettovæksten i flåden er meget lav.

DNB etablerede divisionen Ocean Industries i efterået 2017. Banken etablerede også en "non core"-divison af shipping- og offshorelån for omkring 10 mia. dollar, som der skulle reduceres eller findes andre løsninger for.

Skou kigger mod resultatnedgang efter coronavirus: De næste uger bliver afgørende

"Markedet er i ganske dårlig stand for at sige det mildt"

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere