ShippingWatch

Danske rederiaktier er faldet stort siden årets begyndelse

Rederiaktier fylder mest i en oversigt over de største kurstab siden nytår, skriver Børsen. Det er der to årsager til, forklarer analytikere.

Foto: PR/Torm

2020 har indtil videre ikke været et godt år for rederiaktier. Seks af de ti aktier med det største kursdyk siden nytår er rederier, viser en oversigt over kursudviklingen for alle børsnoterede aktier i Nasdaq Copenhagen, som Børsen har lavet.

Rederiet Torm er eksempelvis faldet med 25,50 pct., Norden med 16,31 pct., mens DFDS og Maersks A- og B-aktier er faldet omkring 13,5 pct., viser oversigten. Ifølge analytikere er det både coronavirussen i Kina og de nye krav til brændstof med IMO2020, der ligger til grund for udviklingen.

Ifølge investor Lars Jørgen Rasmussen, der er aktierådgiver i Formue- og Investeringsrådgivning, er det trods faldet ikke tiden at gå ind i rederiaktierne, fordi det fortsat er uvist, hvor lang tid usikkerheden vil vare ved, siger han til avisen.

Det er blandt andet de nye miljøkrav til shipping, der har fået Danske Bank til at sælge ud af sine rederiaktier det seneste år, som ShippingWatch kunne fortælle i sidste uge. Banken har i løbet af 2019 solgt ud af sin beholdning i aktier som Norden, Torm, DFDS samt Maersks B-aktie.

"I øjeblikket vil vi gerne se, hvordan man får implementeret de her 2020-svovlregler. Det har ligesom været årsagen til, at vi ligger, som vi gør i øjeblikket," forklarede Lars Skovgaard Andersen, chefstrateg hos Danske Bank, til ShippingWatch.

Hafnia bliver udråbt som undervurderet tankkæmpe

Hafnias børsnotering bliver investorernes test af shippingaktier

2019 sætter shipping-investorerne på en hård test

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere