ShippingWatch

Danmark misser sin ambition om førerløse skibe inden 2020

Det viste sig ikke at være muligt at få et førerløst skib i drift i Danmark inden 2020, som den tidligere regering anført af erhvervsminister Brian Mikkelsen så som muligt. Det er der især én årsag til, siger Søfartsstyrelsens adm. direktør til ShippingWatch.

Det fjernstyrede skib Hermod, som Maersk-selskabet Svitzer og Rolls-Royce, i dag Kongsberg, har samarbejdet om de senere år. Foto: PR / Svitzer

Begejstringen var ikke til at tage fejl af, da Brian Mikkelsen i november 2017 overværede et af de fremmeste bud i dansk farvand på et skib uden en kaptajn ombord.

Søfartsstyrelsen havde inviteret til konference i København, hvor det lød, at autonome skibe ikke blot var på vej, men at de "var her nu". Det sidste med henvisning til kajen blot 100 meter væk, hvor et rødt, fjernstyret skib fra selskabet Tuco Marine befandt sig i dagens anledning.

Regelværket er ikke klart internationalt set

Andreas Nordseth, adm. direktør, Søfartsstyrelsen

Godt otte måneder forinden havde Brian Mikkelsen som erhvervsminister i den nu tidligere regering udmeldt i et interview med DR, at han ville have førerløse skibe i Danmark inden 2020. Ministeren ville tage initiativ til at ændre loven, så den ikke stod i vejen for målet, lød det.

Minister vil have ubemandede skibe i Danmark inden 2020

Men trods flere tiltag i dansk farvand, hvor førnævnte Tuco og Maersk-selskabet Svitzer bl.a. har været i gang, er der med 13 dage tilbage af 2019 endnu ikke sat et egentligt skib i drift i Danmark, der enten er førerløst eller har autonome funktioner, så det delvist kan styre selv.

Det bekræfter Søfartsstyrelsens adm. direktør Andreas Nordseth i et interview med ShippingWatch.

"Jeg har i hvert fald ikke fået nogen melding om, at der i de sidste dage i december skulle komme noget," siger han.

Skal være frontløber

Målet om at gå forrest i Danmark er skrevet ind i vækstplanen for det blå erhvervsliv, som blev fremlagt i januar 2018.

Her fremgår det, at den daværende regering "specifikt [vil] gøre Danmark til en frontløber inden for udvikling, test og anvendelse af maritim autonom teknologi, herunder som accelerator i nye forretningsmodeller."

"Det synes jeg også, at vi er på mange områder," siger Andreas Nordseth godt to år efter.

Alligevel ser han, at andre agendaer siden er rykket foran i køen, hvilket har forsinket udviklingen.

"Der er kommet en klima-, bæredygtigheds- og energieffektivitetsdagsorden, som i virkeligheden fylder mere. Der er rigtig mange ting på dagsordenen, når man taler teknologi."

I Danmark fremhæves ofte arbejdsskibet fra Tuco samt Maersk-selskabet Svitzer og Kongsbergs (tidligere Rolls-Royce Marine) test af det fjernstyrede skib Hermod i Københavns Havn som bud på autonom teknologi.

Men siden de initiativer er blevet sat i gang har der ikke været "et enormt stort aftag" af ansøgere på nye testforsøg, erkender Andreas Nordseth.

"Man må stadig betegne det som lidt på pilotforsøg-stadiet. Mulighederne er der, men der skal være en efterspørgsel, når det kommer til stykket. Med nationale briller har vi kunnet finde løsninger for alle de, der er kommet og har bedt om det," siger han.

Regelværket mangler

Én forhindring har især stået i vejen for målsætningen i første omgang.

"Teknisk set vil man være i stand til at lave et autonomt skib. Men hvad der har vist sig som barrieren, er den juridiske ramme. Regelværket er ikke klart internationalt set," siger Andreas Nordseth.

Han peger på, at der lige nu er en proces i gang i FN's søfartsorganisation IMO, hvor man gennemgår regelsættet og finder de barrierer, der "vanskeliggør tingene".

(...) Specifikt gøre Danmark til en frontløber inden for udvikling, test og anvendelse af maritim autonom teknologi, herunder som accelerator i nye forretningsmodeller

Vækstplanen for det blå erhvervsliv fra januar 2018

I nationale farvande er det ifølge Nordseth muligt at indsætte skibe, f.eks. små færger, der afdækker et helt specifikt behov. Problemet opstår, når man har et skib, der skal kunne sejle internationalt.

Løsningen kan ifølge ham blive, at flere lande ender med at indgå aftaler, der muliggør sejlads med autonom teknologi landene imellem.

"Inden vi har en international vedtaget ramme, er der en meget lang tidsbane. Derfor tror jeg, at vi er nogen, der vil overveje, om vi kan begynde at lave bilaterale aftaler, hvor vi accepterer, at skibe sejler med nogle bestemte systemer igennem vores lande," siger han.

Er muligt

Søfartsstyrelsens direktør er dog overbevist om, at teknologien har en fremtid.

"Jeg tror, at det er realistisk, at der på nogle helt specielle områder kommer fuldt autonome skibe," siger Andreas Nordseth.

Hvornår det bliver, vil han dog ikke sætte en dato for.

"Men hvis der kom nogen og sagde, at de har et autonomt skib i morgen, så er vi hos Søfartsstyrelsen klar til at se på, hvordan vi kan få det til at fungere, også juridisk."

Svitzer estimerede tidligere i år, at der kommer til at gå mellem fem og ti år, før rederiet for alvor forventer at kunne operere flere af rederiets skibe fra et kontrolcenter på land.

Om fem-ti år forventer Svitzer at styre flere skibe fra land

Brian Mikkelsen ser flere knaster, før autonome skibe sejler i Danmark

Danmark vil udarbejde større plan for autonome skibe

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere