
Danmark har stået forholdsvis alene med sin holdning til, hvordan et skib skal opgøre udledningen af CO2, hvis man sammenligner med de øvrige EU-lande. Men nu har Danmark og Danske Rederier vundet en vigtig sejr, idet EU's Ministerråd bakker op om den danske måde at opgøre drivhusgasser på.
Uenigheden mellem EU-landene har gået på, om man skulle medregne den last, som skibene sejler rundt med, eller om det alene skal måles i forhold til enkelte skibs dødvægt, når man opgør, hvor meget CO2, det udleder. Spørgsmålet er helt afgørende for, hvordan det i sidste ende bliver afgjort, om et skib kan betegnes som effektivt eller ej.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app