ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen har især budt på historier fra Hormuzstrædet, hvor den danske regering senest har meldt sig klar til at blive en del af en flådemission. Desuden har en investor mistet tålmodigheden med et værft i Frederikshavn, og logistikselskabet Kuehne + Nagel takker nej til opkøb i søfragt.

Tankskib ved Hormuzstrædet. Foto: HAMAD I MOHAMMED/REUTERS / X01444

Regeringen klar til at gå med i Hormuz-koalition

Den danske regering melder sig nu klar til at blive en del af en international maritim koalition, der skal sikre, at skibe sikkert kan sejle i Hormuzstrædet tæt ved Iran, der i den seneste tid har været plaget af uro.

Det sker efter, at den britiske regering for nylig opfordrede flere nationer til at gå sammen om at skabe sikkkerhed for skibene i området.

"Jeg hilser den britiske regeringsudmelding om en international maritim sikkerhedsindsats i området velkommen. Indsatsen vil have et stærkt europæisk aftryk. Regeringen ser positivt på et muligt dansk bidrag til en sådan indsats," lyder det fra udenrigsminister Jeppe Kofod (S).

Situationen i Hormuz-strædet har stor betydning for verdens tankskibe og den globale olietransport. Også flere danske tankrederier, heriblandt Hafnia, Torm og Norden, har meldt ud, at de følger situationen nøje.

Regeringen er klar til at gå med i flådemission ved Hormuzstrædet

Krigsskib følger britiske skibe gennem Hormuzstrædet

Medie: Danmark vil støtte britisk flådemission i Hormuzstrædet

Danske tankrederier holder skarpt øje med Hormuzstrædet

Venstre: Danmark bør straks gå med i flådemission ved Iran

Briter: Europæisk mission skal beskytte skibe i Hormuzstrædet

Rederier bør læse deres kontrakter grundigt, inden de sejler ind i Hormuzstrædet

Stena Bulk har bedt om lov til at besøge besætning i Iran

Briterne kontakter FN om Irans handlinger i Hormuzstrædet

Iran: Vi har opbragt britisk skib for at gøre gengæld

Britisk regering advarer skibe mod at sejle nær Iran

 

20180926-102628-3-1920x1078we.jpg
Riggen Ensco 80 ankom til Frederikshavn sidste år. Den er nu centrum for en strid mellem værftet MARS og investoren Tom Clarke. Foto: Henning Bager / Ritzau Scanpix

Rigmand vil have millioner retur fra MARS

Modern American Recycling Service (MARS) er kommet på kant med en investor, som er blevet så utålmodig med værftet i Frederikshavn, at han er gået rettens vej for at få sine penge tilbage.

Sidste år stillede den amerikanske rigmand Tom Clarke med knap 20 mio. kr., som MARS brugte til at købe to udtjente boreplatforme. Aftalen var, at overskuddet skulle deles, når de var hugget op og solgt videre som skrotmetal.

Men knap et år efter, at den sidste af de to rigge ankom til Frederikshavn, er arbejdet stadig ikke startet.

Derfor har Tom Clarke slæbt MARS i retten i USA, hvor han kræver at få sine millioner tilbage, fordi han mener, at tidsfristen er overskredet. Det fremgår af et processkrift, som ShippingWatch har læst.

MARS er helt uenig med investorens fremlægning og påpeger, at striden ikke kommer til at stå i vejen for åbningen af værftet.

Omstridte rigge er blevet arresteret af utilfreds investor

Rigmand vil have millioner tilbage fra værft i Frederikshavn

 

doc76dznrw2wfsifczind5.jpg
Foto: Kuehne+Nagel

Kuehne+Nagel ser ingen oplagte opkøb i søfragt

Den primære grund til, at Kuehne+Nagel endnu ikke er hoppet med på konkurrenternes opkøbsridt i søfragt er, at selskabet ikke har fundet en oplagt kandidat.

Det fortæller Detlef Trefzger, topchef i logistikselskabet der er blandt verdens største, i et interview med ShippingWatch.

"Der er inden grund til ikke at gøre det (købe op, red) inden for søfragt, udover at vi ikke har fundet det rigtige opkøbsmål endnu," siger logistik-topchefen til ShippingWatch.

Han nævner desuden, at selskabet ikke har problemer med at finde volumen selv helt uden at købe op.

Kuehne+Nagels topchef er klar på opkøb i søfragt – men kandidaterne mangler

Kuehne+Nagel vokser igen hurtigere end markedet

Kuehne+Nagel opkøber østrigsk transportfirma

DFDS-topchef vil hente vækst fra logistik-opkøb

DHL vil sætte gang i flere digitale initiativer

 

doc76dzrngp8pl155euxbzz.jpg
Foto: PR / Maersk

Maersk Honam genopstår med nyt navn

Maersk Honam bliver igen en del af Maersks flåde.

Lidt over halvandet år efter den tragiske brand ombord på containerskibet, som kostede fem besætningsmedlemmer livet, er det nu igen ved at være klar til at sejle på søen.

Det er samtidig blevet omdøbt til Maersk Halifax, skriver analysehuset Alphaliner i sit ugentlige nyhedsbrev.

Maersk Honam genopstår under nyt navn

 

Læs også

OSM Maritime vil fordoble væksten med kapitalfond ombord

Flere containere driver væksten i Rotterdam

DFDS håber på aftale trods Boris Johnsons løfter om brexit

Danske rederier femdobler bestillinger på nye skibe

Hapag-Lloyd har fået gevinst af handelskrigen

NGO: Værftsarbejder har mistet livet i Bangladesh

Flere containere driver væksten i Rotterdam

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere