ShippingWatch

Her er sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch

Maersks topchef Søren Skou mener selskabet har styrken til at lave opkøb i logistik. Det fortalte han i en uge, hvor også Hafnia-topchef Mikael Skov åbnede for flere opkøb.

Søren Skou: Vi har styrken til flere opkøb inden for logistik

Ugen blev sluttet af med kvartalsregnskab fra Maersk fredag, hvor topchef Søren Skou bl.a. lagde vægt på, at selskabet skal vokse mere uden for kerneforretningen "ocean".

I dag udgør indtjeningen i kerneforretnignen 75 pct., men i 2023 skal de to ben bidrage med lige meget til indtjeningen, og den udvikling kunne godt gå stærkere.

"Væksten i non-Ocean forretningen skal et stykke hen ad vejen ske inorganisk (ved opkøb, red.), og det har vi styrken til," lød det fra Søren Skou.

I første kvartal fik Maersk et overskud før skat på 2 mio. dollar. Der er dermed tale om en betydelig forbedring sammenlignet med samme tidspunkt sidste år. Her havde Maersk et underskud på 213 mio. dollar. Ifølge CEO Søren Skou har Maersk fået en "god start" på 2019. og Maersk fastholder desuden sin forventning til året om et driftsoverskud på 5 mia. dollar.

Søren Skou: Vi har styrken til opkøb inden for logistik

Udgifterne stiger i Maersks havneselskab

Maersk frygter yderligere effekt af handelskrigen

Maersk får lille plus i første kvartal

Maersk forventes at lande stærkere kvartalsresultat

Mikael Skov 1.jpg

Hafnia-topchef åbner for flere opkøb

Også hos Hafnias topchef Mikael Skov er åben for at købe mere op, fortalte han i et interview med ShippingWatch.

Her lød det, at der er plads til mere konsolidering i produkttank, hvor flere aktører over de seneste år er gået sammen. Hafnia-topchefen er netop selv er i færd med at lande de sidste dele af fusionen mellem Hafnia Tankers og BW Tankers, der har skabt en ny storspiller i sektoren.

"Jeg mener stadig, at der er plads til konsolidering i branchen, og at der stadig kan gøres nogle ting hen ad vejen," sagde Mikael Skov og tilføjede:

"Det er ikke utænkeligt, at vi også vil deltage yderligere."

Selskabets første regnskab bød på et overskud efter skat på 27,9 mio. dollar, mens driftsresultatet lyder på 74,1 mio. dollar. Der er ingen sammenlignelige tal, da selskabet først er skabt for nylig.

Mikael Skov og Hafnia åbner for flere opkøb

Hafnia får første overskud efter fusion

Bel Air.jpg

Presset offshore-marked gør ondt på leverandører

Det danske helikopterselskab Bel Air har landet et millionunderskud for andet år i træk efter tabet af vigtige kontrakter i Nordsøen. Resultatet kaldes "utilfredsstillende" i regnskabet, der viser underskud på 14,9 mio. kr. i 2018, mens der året inden blev tabt 15 mio. kr.

Bel Air Aviations hovedaktivitet er helikopterflyvninger til platforme, rigge, skibe og vindmøller.

Også hos olieselskabet Hess, der driver det danske felt Syd Arne i Nordsøen, har det seneste år budt på tab. Hess Danmark har tabt 45,8 mio. dollar på driften af det danske felt i 2018, viser årsregnskabet. Det er dog et mindre tab end i de foregående år.

Det svære marked for offshore skibe til olieindustrien presser også offshorerederie Dof på finanserne. Selskabet er tæt på at bryde betingelserne for sine lån, og ledelsen vil derfor starte forhandlinger med sine kreditorer for at finde en løsning på problemerne.

Dansk helikopterselskab lander aftale i Nordsøen

Hess i nyt stort milliontab fra drift af Nordsø-felt

Norsk rederi nærmer sig brud på lånevilkår

Aker BP lukker bankaftale til fire milliarder dollar

Seadrill øgede underskud i første kvartal

Nordsøfonden tror på nye projekter på dansk sokkel

Læg også:

Jacob Meldgaard bliver ny formand for Danske Rederier

Vindrederi køber konkurrent med 25 skibe

Tidligere TKB-ejere stifter ny tørlastoperatør

DFDS rykker rundt i ledelsen

Esvagt får stort fald i overskuddet

Eimskip får millionunderskud efter afvist skatteappel

DSV-topchef ser intet alternativ til frihandel

Klimamøde deler vandene mellem de skuffede og optimisterne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere