ShippingWatch

Danske rederier står alene med krav om CO2-målinger

De europæiske rederier er ikke enige om, hvordan man skal måle et skibs udledning af CO2. Nu bliver det op til EU og i sidste ende det nye Europa-Parlament at beslutte sig for, hvordan det skal gøres op.

Foto: /ritzau/Christian Charisius

Hvad giver mest mening? At måle CO2-udslippet fra et skib inklusiv dets last, eller at måle det i forhold til den registrerede tonnage, altså skibets egen vægt?

Spørgsmålet er blevet det springende punkt blandt de europæiske rederier og de lande, de holder til i, fordi EU-Kommissionen i et lovforslag lægger op til det sidste. Altså at det er skibets bruttotonnage, man skal måle udledningen af drivhusgasser ud fra.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Maersk løfter sløret for design af metanolskibe

I fem år har Maersk arbejdet på at udvikle et nyt skibsdesign, som skal øge energi-effektiviteten i flåden med 20 pct. Otte skibe, der efter planen skal sejle på grøn metanol fra 2024, bliver de første.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs