ShippingWatch

Shippingkonsortium undersøger methanol som skibsbrændstof

Et nyt konsortium af fortrinvis hollandske skibsejere, værfter, producenter og havne vil undersøge muligheden for at bruge methanol som alternativt skibsbrændstof i den maritime sektor.

Foto: PR-foto

Hollandske rederier, værfter, producenter og havne er gået sammen om at undersøge, om methanol kan være et bæredygtigt alternativ til brændstof i den maritime sektor.

Det nye konsortium tæller rederierne Boskalis, The Royal Netherlands Navy, Van Oord og Wagenborg Shipping, værfterne Damen Shipyards og Royal IHC, motorproducenterne Pon Power og Wärtsila, en række methanol-leverandører og de to største havne i Holland, Rotterdam og Amsterdam.

Det fremgår af en pressemeddelelse om samarbejdet, der er blevet døbt The Green Maritime project.

Rederierne har fået øjnene op for biobrændstof 

Projektet er også støttet af det hollandske økonomiministerium, ligesom research-institutter som TNO, TU Delft, NLDA og Marin Invest skal bidrage ved blandt andet at undersøge forskellige skibs- og motorkonfigurationer, der vil egne sig til det mere miljørigtige brændstof. 

"Sammen vil partnerne i konsortiet – som inkluderer alle stakeholders i transport-fødekæden – bringe stor erfaring og viden, som vil hjælpe projektet med at få succes," udtaler Maritime & Offshore Business Director i TNO, Pieter Boersma, i meddelelsen.

"Inklusionen af skibsejere, værfter, OEMs, havne og methanol-leverandører demonstrerer den store interesse for at integrere erfaringer og viden fra hele værdikæden i The Green Martime Project," udtaler han.

Projektet skal være færdiggjort inden for to år, og som en del af projektet vil partnerne ifølge Pieter Boersma kigge nærmere på "konkrete muligheder for at bruge methanol som maritimt brændstof på enten nybygninger eller konverteringer af den eksisterende flåde."

Også i Asien testes det miljørigtige methanol aktuelt som skibsbrændstof, og rederier som Stena bruger allerede methanol på deres skibe.

MAN siger god for ambitionen om CO2-neutrale skibe i 2030

Norden satser på vegetabilsk olie i miljøkampen 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs