ShippingWatch

Tyrkisk opkøb får DFDS til at løfte forventninger til 2019

2019 bliver det første hele år med det tyrkiske opkøb i bøgerne for DFDS. Det er en af de store årsager til, at den danske rederi- og logistikkoncern hæver forventninger til indeværende år.

Foto: Luca Bruno/AP/Polfoto

Endnu en gang kan DFDS melde om et rekordresultat torsdag morgen, hvor den danske rederi og logistikselskab er kommet med regnskab for 2018. Her fik selskabet et driftsresultat på 3,6 mia. kr. og en vækst i omsætningen på 10 pct. til 15,7 mia. kr.

"Vi nåede et nyt højdepunkt med resultatet for 2018, og væksten er på rette spor for 2019 med afsæt i vores ekspansion i Middelhavet. Rettidige investeringer i nye fragtfærger vil understøtte vores kunders vækst. Vi er samtidig godt forberedte til at hjælpe dem igennem alle typer af brexit," siger CEO Niels Smedegaard, i en kommentar til regnskabet.

Resultatet før skat endte på 1,74 mia. kr. sammenlignet med 1,72 mia. kr. i 2017.

For indeværende år forventer DFDS en stigning i omsætningen på mellem 10-12 pct., mens driftsresultatet ventes at lande på mellem 3,8 og 4 mia. kr.

Forventingerne bygger bl.a. på koncernens milliardopkøb i Middelhavet med tyrkiske UN RoRo, hvor 2019 bliver det første hele år med det nye og udviddede netværk i området. Samtidig har DFDS landet en ny, stor kontrakt med selskabet Ekol Logistics, et af Tyrkiets ledende logistikudbydere, i slutningen af 2018.

Faldende fragtmængder

Aftalen betyder en stigning i fragtmængder på 30 pct., skriver DFDS, som derfor udvider kapaciteten både i terminaler og på ruterne. Blandt andet vil to nye færger blive indsat i Middelhavet, når de bliver leveret i år.

I fjerde kvartal 2018 steg omsætningen med 13 pct. til næsten 4 mia. kr. fra 3,5 mia. kr. i samme periode året før. Driftsresultatet endte på 688 mio. kr. mod 574 mio. kr. i fjerde kvartal 2017, mens resultatet før skat blev 423 mio. kr. mod 346 mio. kr. i fjerde kvartal 2017.

Fragtmængderne udviklede sig på linje med væksten i Europa. Det første halve år steg de for at falde i anden halvdel af året, hvor brexit nærmede sig, og den globale vækst faldt. DFDS så et fald i fragtmængderne i Nordeuropa på 3 pct. i fjerde kvartal, mens udviklingen var flad for hele året, fremgår det af regnskabet.

Smedegaards største bekymring nærmer sig med hastige skridt

Brexit bremser væksten i Nordeuropa for DFDS

Niels Smedegaard ruster sig til brexit-uro ind i 2019

DFDS udvider samarbejdet på ruterne i Middelhavet

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere