ShippingWatch

Analysehus: Enorm interesse for LNG-projekter i 2019

Næste år vil der blive lukket en række store aftaler om LNG-projekter, og det vil gøre 2019 til rekordår, vurderer analysehuset Wood MacKenzie.

Foto: /ritzau/AP

2019 bliver et virkelig stort LNG-år målt på antallet af FID'er, der står for final investment decisions.

Det vurderer analysehuset Wood MacKenzie, der forventer, at 2019 vil blive rekordår for FID'er som følge af en række store projekter, og det er godt nyt til hele LNG-markedet og for de redere, der sejler med LNG.

Det er især i Asien og Stillehavs-regionen, at væksten vil ske, da der er en markant stigning i efterspørgslen i LNG i flere store asiatiske lande. Især er en kinesisk politik om et skifte fra kul til gas med til at drive udviklingen frem mod et højere LNG-forbrug.

Ifølge Wood MacKenzie er den kinesiske efterspørgsel på LNG vokset til en verdensrekord på otte mio. ton i 2017, og forventes at sætte ny rekord i 2018 med 12 mio. ton.

"Det udgør 50 pct. af den globale vækst i efterspørgslen på LNG. Går man ud fra, at Kina kun er et stykke inde i sin politik om ren luft, er den kinesiske historie om efterspørgsel på LNG langt fra færdig," skriver analysehuset.

Den kinesiske politik om at fremme væksten i LNG-forbruget blev lanceret i august, kort tid efter at Kina overvejede at indføre told på import af amerikansk olie og gas. Det er især lande som Australien, Malaysia, Rusland og Indonesien, at Kina importerer fra.

Buldrende europæisk gasmarked kan gavne shipping 

Kina vil have flere skibe til at sejle på LNG 

Analysehus: Frygten for overudbud af LNG aftager 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs