ShippingWatch

Norge køber flere droner til svovlovervågning

De norske søfartsmyndigheder køber nu tre nye droner i et samarbejde med flere parter, der skal sikre en mere effektiv kontrol af svovludslip fra blandt andet skibe.

En drone fangede i sommer et krydstogtskib i at have alt for højt udslip af svovl, og nu vil de norske myndigheder optrappe overvågningen af bl.a. skibe med tre nye droner.

Det norske Sjøfartsdirektorat har sammen med blandt andet den norske kystvagt investeret i udstyret, der både skal fange skibe, der ikke overholder svovlreglerne i farvandene, forbedre arbejdet med olieudslip og bruges i forbindelse med redningsarbejde, skriver myndigheden.

"Svovlkontrollen af røg (fra skibe) vil blive udvidet til et større geografisk område end i dag, og kontrollen vil blive mere effektiv," siger Thomas Angell Bergh, der er underdirektør for afdelingerne inspektion, revision og beredskab.

De nye droner skal selskabet Norse Asset Solutions stå for, og kontrakten har en værdi af 14 mio. norske kr. I kontrakten er der mulighed for at få i alt fem droner med specialtilpasset udstyr.

Indtil videre har Sjøfartsdirektoratet gennemført 205 inspektioner for at tjekke svovlindholdet i skibes røg. Fem har brudt grænsen på 0,1 pct. svovlindhold, og der er blevet givet bøder på mellem 250.000 og 600.000 norske kr.

Color Line afventer snarlig afgørelse på klage om svovlbøde

Miljøministeren vil hænge svovlsyndere ud med navn

Norge har givet fire svovlsyndere store bøder

Svenskere vil give længe ventede miljøbøder fra foråret

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch

Miljø og kommende vigtigt møde i IMO prægede ugen på ShippingWatch med spørgsmål om fremtidens miljøsyndere, og hvorvidt en højspændt miljødiskussion ender som et mislykket kupforsøg. Læs også om Maersks transformation og stort tysk opkøb af V. Group.

Pakistan lukker ned for beaching-værfter

Nye brandulykker på den pakistanske ophugningsstrand Gadani får landets myndigheder til at lukke ned for ophugning i området - blot få måneder efter, at et tidligere forbud blev ophævet. "Skibsejere burde blive holdt ansvarlige," mener NGO'en Shipbreaking Platform.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere