ShippingWatch

Solstad Farstad venter lave rater frem mod 2020

Det norske offshorerederi er forberedt på at vente på mere bæredygtige priser, understreger CEO Lars Peder Solstad, der har en strategi for at ramme opturen, skriver Dagens Næringsliv. Rederiet præsenterede for nylig et stort underskud.

Foto: PR-foto/Solstad Farstad

Et af verdens største offshorerederier Solstad Farstad ruster sig til endnu et par år uden et bæredygtigt marked, fortalte CEO Lars Peder Solstad på en konference i denne uge. Med en flåde på 141 skibe er der nok at skaffe arbejde til, men topchefen forhaster sig ikke.

Hverken i forhold til at sælge skibe. Eller tage for billige kontrakter.

"Vi vil gerne have skibe i arbejde så hurtigt som muligt, men vi vil gerne have det til fornuftige priser, og vi tror, vi må lidt længere frem i tid, før priserne er fornuftige nok. Vi tager ikke lange kontrakter til dårlige rater. Så går vi jo glip af opturen," sagde han til Dagens Næringsliv.

Solstad Farstad, der er en fusion af Rem Offshore, Farstad og Deep Sea Supply, har været igennem en stor konsolidering, men har fortsat høj gæld. I udgangen af andet kvartal havde rederiet en langsigtet gækd på 17,6 mia. norske kr. og en egenkapital på 3,8 mia. norske kr.

I perioden fik Solstad Farstad et underskud på 787 mio. norske kr. Driftsresultatet var også negativt med et tab på 148 mio. norske kr., men store forskel skyldes bl.a. valutatab.

Indtjeningen fra offshoreskibene steg til 1,3 mia. norske kr. mod 710 mio. norske kr. i samme periode af 2017, viste regnskabet.

"Vi er forberedt på at vente et par år, før vi ser en bæredygtig stigning i priserne. Vores agenda er at bygge et godt selskab. Vi må fortsat håndtere høj gæld og en strakt likviditet," sagde Lars Peder Solstad ifølge Dagens Nærsingsliv.

Analytikere vil have flere norske offshoreskibe på land

Fire ud af fem norske offshorerederier i rødt

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste på ShippingWatch

Zeamarine forhandler om at overtage Hansa Heavy Lift, Damco-manøvre kan koste job blandt de regionale chefer og store shippinginteresser arbejder på at skubbe globalt svovlforbud. Læs ugens bedste historier på ShippingWatch her.

DFDS har fundet ny innovationschef

Shipping- og logistikselskabet har udpeget Jakob Steffensen som chef for en afdeling for innovation og teknologi, som blandt andet skal forbedre selskabets planer for autonom teknologi.

Noble Charterings chef: Meget muligt med flere skibssalg

Antallet af ejede skibe er igen faldet hos tørlastrederiet Noble Chartering, og på sigt kan flere skibssalg komme på tale, fortæller CEO Michael Nagler til ShippingWatch. Samtidig har selskabet åbnet for et nyt forretningsområde.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere