ShippingWatch

Norge vil have CO2-neutral shipping

Selvom aftalen i IMO om at reducere shippings udledning af drivhusgasser er historisk, så er målet at stoppe udledningen fuldstændig. Og det skal gå så hurtigt som muligt, siger den norske minister for klima og miljø.

Stortinget
Foto: Stortinget

Et er at halvere shippings udledning frem mod 2050. Noget andet er at nå en hel CO2-neutral industri. Det sagde den norske minister for klima og miljø Ola Elvestuen på et arrangement forleden. Forårets aftale i IMO om netop shippings udledning er ifølge ministeren historisk, men der skal mere til.

"(...) målet er at nå et nulpunkt af udledning for international shipping. Det er muligt, det er nødvendigt, og det bliver nødt til at ske så hurtigt som muligt," sagde han ifølge en meddelelse.

For Norge er hydrogen det næste kapitel i landets arbejde med grønne teknologier og brændstoffer.

"I 2021 forventer vi at have fem bilfærger med hydrogen elektrisk fremdrift, minimum 50 pct. hydrogen," sagde han.

"Vi har brug for at udvikle regler og reguleringer for brugen af hydrogen i den maritime industri."

Ola Elvestuen fremhævede det norske projekt Yara, hvor man vil udvikle en autonom logistikkæde, der kommer til at omfatte et selvkørende elektrisk containerskib.

"Norge er klar til at levere grønne løsninger på vejen mod at neutralisere shippings udledning af drivhusgasser."

Producent af gødning blandt årets frontløbere i shipping

De miljøbevidste redere har også økonomien på deres side

I fremtiden kan store havvindmøller oplade skibe

Forsiden lige nu

Teekay forventer holdbart opsving for tank

Omsætningen voksede hos råolietankrederiet Teekay Tankers i tredje kvartal i år, og den gode udvikling vil fortsætte resten af året, vurderer topchef Kevin Mackay, der håber på en bæredygtig udvikling for tank.

Her er køreplanen for containerredernes nye storsats

Allerede om et halvt år skal der ligge to til tre fælles standarder klar for containerrederne. Det er målet for den nye sammenslutning af verdens største containerrederier, fortæller André Simha, talsmand for sammenslutningen og CIO i MSC, til ShippingWatch.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere