ShippingWatch

Brændstofpriser og lave fragtrater trækker Zim i rødt

Fortsat stigende brændstofpriser og charterrater samt lave fragtrater reducerede indtjeningen for israelske Zim i andet kvartal.

Foto: Zim Integrated Shipping Services

Det er langtfra kun Maersk Line, der slås med et svært containermarked.

Også israelske Zim, som netop har indgået et partnerskab med Maersk Line og MSC på fragtruterne fra Asien til den amerikanske østkyst, havde tilbagegang i indtjeningen i andet kvartal og gik i rødt på bundlinjen.

Zim fragtede 17,1 pct. flere containere i andet kvartal end i samme kvartal et år forinden og øgede toplinjen med 7,7 pct. til 803,2 mio. dollar.

Til gengæld faldt snitfragtraten med 10 pct. til 907 dollar per tyvefodscontainer (TEU), og stigende udgifter til brændstof og skibsleje pressede også indtjeningen.

Således faldt Zims ebitda-overskud til 23,1 mio. dollar fra 70,1 mio. dollar. Det var et marginfald til 2,9 pct. fra 9,4 pct.

"Ustabiliteten og volatiliteten i markedet, herunder væsentlige usikkerhed om den globale handel, fortsatte med at påvirke forretningsmiljøet," skriver Zim i regnskabet.

Zims justerede driftsoverskud, ebit, gik endda i minus med 4,3 mio. dollar, mens nettoresultatet var et underskud på 20,6 mio. dollar efter skat.

Til sammenligning havde Maersk i andet kvartal i Ocean-delen en ebitda-margin på 9,7 pct., hvilket dog var et fald på 15,8 pct. fra andet kvartal af 2017. Her trak integrationen af tyske Hamburg Süd, som Maersk indlemmede i forretningen i december 2017, dog i negativ retning.

Hvor Maersk Line er verdens største containerrederi med godt 18 pct. af verdensflåden, har Zim en tiendeplads med kun 1,9 pct.

"Andet kvartal var præget af fortsat stigende brændstofpriser og charterrater såvel som lave fragtrater, hvilket alt sammen havde en negativ effekt på rederiernes resultater, herunder Zim," udtaler topchef Eli Glickman i regnskabet.

Han mener dog, at Zims ebit-margin fortsat er bedre end branchen som helhed.

Maersk Line og MSC indgår strategisk aftale med israelsk reder 

Outsideren Zim fik større underskud i første kvartal 

Maersk Line halser efter de store konkurrenter på indtjeningen 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs