ShippingWatch

Wallenius Wilhelmsen vælger scrubbere til 20 skibe

Det skandinaviske rederi Wallenius Wilhelmsen Logistics øger sin satsning på scrubbere. Over de næste fire år vil 20 skibe få installeret teknologien, oplyser selskabet i sit regnskab.

Foto: Wallenius Wilhelmsen PR

(Opdateret kl. 8:56 med mere information om Wallenius Wilhelmsens strategi, red.)

Det skandinaviske rederi Wallenius Wilhelmsen Logistics satser nu på scrubbere på som en del af løsningen på de kommende svovlkrav.

Rederiet oplyser i sit halvårsregnskab, at det har besluttet at installere scrubbere på 20 af sine skibe. Wallenius Wilhelmsen har allerede installeret teknologien til at rense røgen fra skorstenene på fem af sine skibe.

De nye scrubbere vil blive installeret inden for de næste fire år, mens den samlede pris ventes at løbe op i 120-140 mio. dollars. Betalingen kommer til at ske med kontanter og eksisterende kreditaftaler.

De seneste måneder har en række rederier valgt at satse på scrubbere for at gøre sin flåde klar til de nye svovlkrav.

De globale svovlregler fra IMO træder i kraft 1. januar 2020 og betyder, at skibe enten skal sejle med lavsvovlholdig brændstof eller have installeret scrubbere, som gør det muligt at rense røgen.

Mens flere rederier nu vælger scrubbere, så er der dog fortsat livlig debat om, hvilken løsning er den bedste.

Wallenius Wilhelmsen satser da heller ikke udelukkende på scrubbere. Rederiet oplyser således til ShippingWatch, at det har valgt at bruge en kombination af scrubbere og lavsvolvholdig brændstof.

Wallenius Wilhelmsen dækker over en flåde på knap 130 skibe inden for flere segmenter, herunder 50 roro-skibe, som kan bruges til at transportere biler. I første halvår af 2018 landede bundlinjen i et plus på 31 mio. dollars mod et plus på 39 mio. dollars i samme periode sidste år.

Vale vælger scrubbere til nyeste generation af tørlastskibe

Endnu et rederi satser på scrubbere

DHT satser stort på scrubbere til 12 tankskibe: "Vi er velforberedte"

Frontline køber sig ind i scrubberproducent

Forsiden lige nu

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fik genskabt en del af væksten, problemerne med dårlige bunkerolie fortsatte, og en hel række af de mest velrenommerede danske rederier som Norden, Torm, DFDS og J. Lauritzen fremlagde regnskab i ugen, der gik.

Søren Skou: "Vi er blevet en vækstvirksomhed igen"

Efter et par år, der overordnet har handlet om at sælge fra og skære den fremtidige containerforretning til, mener CEO Søren Skou, at Maersk igen er en vækstforretning. Især 2019 vil vise, om han får ret.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere