En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
27.06.2018kl. 09.36

Et simpelt regnestykke er blevet centrum i skrotdebat

Debatten om rederiernes ophugning af udtjente skibe er blusset op igen forud for en afgørende beslutning i Bruxelles. Et simpelt regnestykke om pladsen på de europæiske værfter er centrum for ny strid mellem redere og ngo.
Maersk Line har de seneste år skrottet skibe på flere værfter i Alang, som lever op til Hongkong-konventionen og Maersks egne standarder for ophugning. | Foto: Maersk
Maersk Line har de seneste år skrottet skibe på flere værfter i Alang, som lever op til Hongkong-konventionen og Maersks egne standarder for ophugning. | Foto: Maersk
af NIKLAS KRIGSLUND

Hvor mange skibe kan der ophugges på de europæiske skrotværfter? Og er det nok?

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
!
!
Skal indeholde mindst 6 tegn

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Relaterede artikler:

  • Maersk-gruppens topchef er "meget imponeret" over fremskridtet på værfterne i Alang. | Foto: Søren Bidstrup/Scanpix

    Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

    For abonnenter

  • Bangladesh er kendt for at have dårlige forhold for arbejderne og miljøet på sine skrotværfter. Der bliver desuden brugt børn til farligt arbejde, skriver Oljefondet.

    Derfor har Norges oliefond sortlistet rederier for beaching

    For abonnenter

  • Foto: PR-foto

    Skibsopkøber går i rette med sortlistning: "Det er urealistisk"

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Arkivbillede | Foto: Casper Dalhoff / Ritzau Scanpix
Container

Maersk omdirigerer trafik grundet jordskælv

Jordskælvene i Tyrkiet og Syrien ramte også havneby, og det påvirker Maersks skibstrafik i området.

For abonnenter

Foto: Danske Rederier - Pr
Miljø & Politik

Danske Rederier er skuffet over opbremsning af havvindmøller

For abonnenter

Foto: Pr / Stolt Tankers
Tank

Ejer vil børsnotere Stolt Tankers i år

For abonnenter

Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller

Foto: Norges Rederiforbund/Norwegian Shipowners' Association
Offshore

Fredriksen-selskab henter penge til kamp mod værft

For abonnenter

Foto: Magnus Holm/Politiken/Ritzau Scanpix
Offshore

Første licenser for lagring af CO2 i oliefelter kan blive gevinst for rederier

For abonnenter

Læs også

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

Importforbuddet på russiske olieprodukter betyder, at især de mellemstore tankskibe må sejle længere for at hente varer. Det vil sende rederiernes indtjening i vejret i de kommende måneder, forventer Clarksons.

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

”Vi har ikke noget udtalt mål om at blive store som dengang, men har et ønske om at være en relevant aktør for kunderne og være deres foretrukne transportpartner,” siger Fridtjof C. Eitzen. | Foto: Magnus Møller
Fokus

Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping

Fridtjof C. Eitzen er ny topchef i Christiania Shipping og slår fast, at opkøb er sat på hold efter et rekordår. Den 36-årige marine-ingeniør, der er femte generation i Eitzen-dynastiet, vil elektrificere skibsfarten.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Maersk omdirigerer trafik grundet jordskælv – 17.32
  • Ejer vil børsnotere Stolt Tankers i år – 16.19
  • Fredriksen company raises funds for arbitration case against shipyard – 15.56
  • Danske Rederier er skuffet over opbremsning af havvindmøller – 15.49
  • Fredriksen-selskab henter penge til kamp mod værft – 14.59
  • Første licenser for lagring af CO2 i oliefelter kan blive gevinst for rederier – 14.07
  • Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller – 13.24
  • Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb – 12.03
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause – 11.43
  • De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser – 11.09
  • Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland – 10.35
  • DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023 – 09.31
  • Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop – 08.52
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond – 08.08
  • Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping – 08.00
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Senior Financial Controller

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Senior Financial Controller

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge