ShippingWatch

Danske rederier frygter global recession efter toldforhøjelser

20 ud af 26 danske rederier frygter ifølge Børsen, at handelskrigen, der ulmer bag nye tiltag fra den amerikanske præsident Donald Trump, kan ende i en global recession.

Foto: Danish Shipping

Danske rederier frygter en global recession, der vil betyde, at de skal fragte langt færre varer, og dermed vil få en nedgang i indtjeningen.

Det skriver Dagbladet Børsen med henvisning til en ny analyse fra organisationen Danske Rederier, der ifølge avisen viser, at 20 ud af 26 rederiet frygter, at handelskrigen, der ulmer bag nye tiltag fra den amerikanske præsident, Donald Trump, kan ende i en global recession.

22 ud af 26 rederier har i analysen sagt, at en handelskrig mellem USA og Kina eller EU enten vil være negativ eller meget negativ for rederiernes forretning.

"Det flytter handlen på den korte bane. Hvis kineserne ikke importerer sojabønner fra USA, så gør de det fra Brasilien. Vi er et mobilt erhverv, så vi kan flytte skibene derhen, hvor handlen er," siger Jacob Clasen (foto), direktør i Danske Rederier, ifølge Børsen og tilføjer, at en eskalering af handelshindringer vil lægge en dæmper på handel og udviklingen i den globale økonomi.

EU vil formentlig svare igen med en plan om, at lægge told på amerikanske motorcykler, kosmetik, appelsinjuice og whiskey. Og Trump har tidligere meddelt, at han i givet fald så vil øge antallet af varegrupper fra Europa, der lægges told på.

Kina er danske rederiers største eksportmarked med USA på en andenplads, hvor eksportværdierne er på henholdsvis 27,8 mia. kr. og 16,9 mia. kr., skriver avisen.

USA og EU i åben handelskrig

USA annoncerer snart told på stål og aluminium fra EU 

USA fastholder handelstrusler mod Kina 

 

 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs