ShippingWatch

Nu får specialskibe i Nordsøen del i gunstig skatteordning

Flere års diskussion om en udvidelse af skatteordningen i DIS til Nordsøen og fjernelse af registreringsafgift sluttede torsdag i Folketinget.

Foto: Maersk Supply Service

Et bredt flertal i Folketinget har torsdag vedtaget udvidelsen af den danske DIS-ordning, der betyder, at rederne med serviceskibe i Nordsøen kan reducere lønomkostningerne markant til besætningen og nøjes med at udbetale en nettoløn (efter skat, red.).

Hele loven kan læses her på Folketingets hjemmeside.

Lovforslaget blev i sidste øjeblik udvidet, så også DIS-flagede skibe beskæftiget med nedrivning og fjernelse af udtjente olieplatforme, dekommissionering, omfattes af den udvidede DIS-ordning.

Danske Rederier skriver i en pressemeddelelse, at forslaget sammen med fjernelsen af den såkaldte tonnageafgift for skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, bidrager til at nå målet om 10 pct. vækst i den danske flåde inden 2022.

Fjernelse af registreringsafgiften for nye skibe i DIS er anslået til at koste staten omkring 10 mio. kroner om året.

Maersk Drilling og Maersk Supply Service etablerer nyt offshoreselskab 

"Den danske flåde vokser støt, og Danmark rykker frem på ranglisten over de største søfartsnationer, men rammerne har været utidssvarende omkring specialskibene," siger adm. direktr i Danske Rederier Anne H. Steffensen i en kommentar og tilføjer:

"Dagens brede aftale i Folketinget slår en tyk streg under, at der er bred og stabil opbakning til, at Danmark skal være en førende søfartsnation. Konkret betyder aftalen, at er der gode muligheder for, at det bliver danske skibe, som udnytter det store kommercielle potentiale inden for havvind, som ifølge OECD kan blive 12-doblet på globalt plan frem mod 2030."

Regeringen klar med endnu en udvidelse af DIS-ordning 

EU har sagt nej til dansk montørordning 

Lovforslag om udvidelse af DIS-ordningen førstebehandlet tirsdag

Nordsøoprydning kan koste briterne over 200 mia kroner 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk satte rekord, Norden fik underskud, men hævede resultatforventningerne, Dan-Bunkering udpegede ny topchef, Celsisus Shipping vil sælge ud af højt prissatte tørlastskibe, og den farverige erhvervsmand Thor Stadil risikerer at miste retten til at drive virksomhed i sag om konkurskarantæne.

Olieselskabernes fremgang breder sig kun langsomt til drilling

Olieselskaberne vejrer morgenluft med stigende oliepriser, men deres lyst til at investere er behersket. Derfor må den kriseramte drilling-sektor indstille sig på at vente på bedring i aktivitetetsniveauet, vurderer to aktieanalytikere over for ShippingWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs