ShippingWatch

Pres på at gøre Middelhavet til miljøzone

En ny undersøgelse viser, at niveauet for svovlforurening ved Gibraltar-strædet og ud for Barcelona er markant højere end i byerne. Flere ngo'er opfordrer derfor til at gøre Middelhavet til lavsvovlzone som f.eks. Østersøen.

Foto: Nordfoto/Ritzau Scanpix

Middelhavet skal ligesom Østersøen, Nordsøen og flere farvande i Nordamerika være lavsvovlszone.

Det er opfordringen fra den tyske naturfredsningsforening Nabu og ngo'en Ecologists in Action, som har udført en undersøgelse af svovlindholdet ved Gibraltarstrædet og i Middelhavet ud for Barcelona.

Undersøgelsen viser, at indholdet af svovl ved de to målesteder i luften er op til 70 gange højere end niveauet for svovlforurening i de fleste byer.

"At sejlads tæt ved kysten som de store krydstogtskibes har negativ effekt på den menneskelige befolkning er mere end bevist. Krystogtskibe er de skibe, der har den højeste udledning af CO2 pr. sejlet kilometer," skriver de to organisationer i en meddelelse.

På baggrund af undersøgelsen vil de to ngo'er opfordre den spanske regering til at få gjort Middelhavet til et SECA (sulfur emission control area), hvor skibe maksimalt må sejle på et brændstof med et svovlindhold på 0,10 pct. svovl, med mindre de har en scrubber installeret ombord. Frankrig støtter i forvejen oprettelsen af Middelhavet som SECA.

"Vi kan ikke acceptere undskyldninger, som forsøger at forsinke en mere stram regulering af udledninger fra shipping i Sydeuropa. De mest vigtige sejlruter fra Asien sejler gennem Middelhavet, og det er forventet, at trafikken til søs vil stige med 250 pct. i år 2050," lyder det fra Ecologists in Action.

Både Nordsøen, Østersøen og flere områder i Nordamerika blev gjort til SECA fra 1. januar 2015, og det har begrænset svovlindholdet i luften markant.

Den tyske forening Nabu har gjort sig bemærket i en lang række miljøsager i de senere år og har blandt løbende argumenteret mod etableringen af Femern-forbindelsen.

EU gør status: 5 pct. bryder svovlregler

Deutsche Bank: Svovlkrav kan ændre shippingindustrien

Hvert tiende skib bryder svovlreglerne i svensk og dansk farvand

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere