En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
04.04.2018kl. 08.10

Salget af Danske Færger rykker nærmere

Et forestående salg af Danske Færger nærmer sig, og kapitalfonde og infrastrukturfonde nævnes som mulige bud på købere. Clipper Group bekræfter over for ShippingWatch, at man undersøger muligheden for at sælge sin færgeforretning fra.
Foto: PR-foto/Danske Færger
af KATRINE GRØNVALD RAUN

Et ejerskifte i dansk færgefart rykker nærmere med Danske Færger, der siden efteråret har haft et til-salg-skilt på sig.

Mens den danske stat og regeringen tidligere har bekræftet salgsprocessen, nikker den anden ejer med Clipper Group nu også bekræftende til et forestående salg.

"Vi kan bekræfte, at Clipper sammen med staten undersøger muligheden for at sælge Danske Færger. Derudover har vi ingen kommentarer," skriver rederiets kommunikationschef Emma Wahlberg i en mail til ShippingWatch.

Ifølge flere kilder nærmer salget sig en afgørende fase, hvor den danske stat og Clipper gerne vil have afklaret i løbet af den kommende måned, hvem der fremover skal sidde med i ejerkredsen bag det danske færgerederi, som sejler mellem en lang række danske øer. I øjeblikket er salgsprocessen angiveligt snævret ind til en lille kreds af budgivere, hvor vinderen ventes at blive udvalgt snart.

Det ville være mærkeligt, hvis vi ikke var interesserede og ikke har kigget på det her med den position, vi har.

Carsten Jensen, adm. direktør for Mols-Linjen

Flere har siden salgsprocessen gik i gang flere gange peget på, at mulige købere blandt andet er store, etablerede færgerederier med kapitalfonde i ryggen som Molslinjen, der er ejet af kapitalfonden Polaris.

Hos Molslinjen bekræfter adm. direktør Carsten Jensen, at rederiet er blandt de interesserede.

"Det ville være mærkeligt, hvis vi ikke var interesserede og ikke har kigget på det her med den position, vi har," siger han til ShippingWatch.

Han ønsker ikke at kommentere yderligere på sagen. Andre peger på en konstruktion med danske pensionskasser, mens infrastrukturfonde også bliver nævnt som en mulighed, fordi de har et langsigtet perspektiv og ikke som andre fonde har et højt krav til hurtigt afkast. I dag er udenlandske infrastrukturfonde inde over flere af de danske færgerederier.

Så sent som i sidste uge købte et konsortium af infrastrukturfondene First State Investments og Hermes Investment Management sig ind i Scandlines, og europæiske First State har siden 2015 ejet HH Ferries, der opererer færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. I samme år blev også det danske offshorerederi Esvagt solgt til 3i og den australske kapitalfond AMP Capital.

Flere usikkerheder

En kommende køber af Danske Færger er formentlig optaget af flere ting. Til september mister Danske Færger den lukrative rute til Bornholm, som rederiet tilbage i 2016 mistede til konkurrenten Molslinjen i et udbud. Ruten har fyldt en stor del af rederiets indtjening, hvor Danske Færger fik et overskud efter skat på 124 mio. kr. sidste år.

I forbindelse med regnskabet understregede adm. direktør John Steen-Mikkelsen, at færgerederiet også fremover vil være en konkurrencedygtig forretning uden besejlingen til Bornholm. Men en køber vil være opmærksom på de andre aftaler med staten, hvor længe de løber og prisniveauet. Garantier fra den danske stat vil spille en rolle, da ruterne er afhængige af støtte fra staten, vurderer flere kilder over for ShippingWatch. Om det forestående salg skriver Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i en mail til ShippingWatch:

"En eventuel kommende køber vil skulle respektere indgåede aftaler, herunder om besejling af de forskellige ruter, og færgefarten vil derfor ikke blive berørt af et eventuelt salg. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har på nuværende tidspunkt ikke yderligere kommentarer til sagen."

Alt imens de forskellige bud de seneste måneder er blevet gransket af sælgerne, der får hjælp fra Danske Banks corporate finance-afdeling, blev en gammel ide genoplivet lige inden påske. Her lancerede Transportministeriet tankerne om en bro over Kattegat, og det har ifølge mediet Inside Business skabt nervøsitet blandt flere af de interesserede købere. En bro vil være en direkte konkurrent til Danske Færgers rute mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland, som hvert år bliver brugt af tusindvis af lastbiler.

Det seneste regnskab for Clippers danske forretning, Clipper A/S, er fra 2016, hvor gruppen fik et nettotab på 12,9 mio. dollars. Tilbagegangen skyldtes ifølge Clipper Group både urealiserede valutakurstab samt et tab på salget af to færger, der blev solgt fra, fordi Danske Færger mistede færgebetjeningen til Bornholm.

"Den underliggende forretning, aktivitetsniveauet og driftsresultatet er stærkt, og både Seatruck og Danske Færger har præsteret exceptionelt godt i 2016 med betydeligt mere fragt og passagerer, som er blevet transporteret i forhold til 2015," sagde Flemming Steen, Clipper Groups CFO, i meddelelsen.

Aktiviteterne i det danske datterselskab består af roro i Det Irske Hav med selskabet Seatruck Ferries, færgeservice i Danmark med Danske Færger og kommerciel og teknisk management i Clipper Fleet Management.

Danske Færger øger overskud med knap 80 mio. kr. 

Danske Færger afskediger 400 ansatte og flytter hovedkvarter 

Danske Clipper Group taber på færgesalg og valuta

Medie: Clipper-rederiet Danske Færger sat til salg 

Relaterede artikler:

  • Foto: PR-foto/Danske Færger

    Danske Færger øger overskud med knap 80 mio. kr.

    For abonnenter

  • Foto: PR-foto/Danske Færger

    Medie: Clipper-rederiet Danske Færger sat til salg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Danske Scan Global har siden 2016 været ejet af den amerikanske kapitalfond AEA Investors. | Foto: Pr / Scan Global Logistics
Logistik

Scan Global bekræfter muligt ejerskifte

I december fortalte Scan Global-topchef, at planerne om et ejerskifte var sat på pause, men nu er meldingen, at der er drøftelser i gang.
  • Scan Global øjner muligheder i et ustabilt fragtmarked med pressede rater
  • Scan Global udskyder planlagt ejerskifte: "Det er ikke noget, der haster"

For abonnenter

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Foto: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Foto: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Læs også

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Foto: Maersk
Logistik

En mand med erfaring fra Amazon får ansvaret for Maersks logistik

Maersks nye chef for logistikforretningen har i en årrække haft ledende roller hos detailgiganten Amazon.

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 08.20
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge