ShippingWatch

Maersk: Singapore vil fastholde global førerposition efter 2020

Der er ingen grund til at frygte, at Singapore vil miste sin position som verdens største bunkerhub efter 2020, mener Maersks regionale handelschef. Det skriver Platts.

Foto: Ed Wray/AP/POLFOTO/arkiv

Singapore vil stadig være verdens største bunkerhavn efter 2020. Sådan lød meldingen fra Peter Beekhuis, der er regional handelschef, på en konference i Singapore for nylig.

Meldingen kommer efter røster om, at Singapore risikerede at miste sin position som førende bunkerhub efter 2020, hvor de globale svovlkrav træder i kraft, og skibe ikke må sejle på brændstof med mere end 0,5 pct. svovl.

"Effektiviteten, transparensen og fordelene med infrastrukturen vil holde Singapore på sporet," sagde han ifølge Platts på konferencen.

Peter Beekhuis pegede ifølge Platts på, at Singapore i dag importerer omkring 80 pct. af brændstoffet for at kunne møde efterspørgslen fra rederne. I 2020 til det måske stige til op mod 90 pct., men det vil ikke ændre på østatens status. Frygten er ikke ny.

"Da Singapore gjorde det obligatorisk at bunkre med masseflow metre i begyndelsen af 2017, var der lidt bekymring for, om efterspørgslen ville forsvinde, men når man ser på, hvad der skete volumenmæssigt, så viser det bare, at rederne var glade for det."

Singapore afsætter millioner til fire maritime fokuspunkter

Derfor virker kontrol med bunkerleverandører i Singapore

Forsiden lige nu

Hvor meget skal man snyde med svovl for at blive hængt ud offentligt?

Fra årsskiftet skal det være muligt at offentliggøre navne på rederier, der bliver taget i at overtræde svovlreglerne i danske farvande. Et lovforslag under behandling bliver taget godt imod af erhvervet. Læs her, hvor grel overskridelsen skal være, før man ender i gabestok.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere