ShippingWatch

Store lande arbejder på alternativ til Kinas massive infrastrukturprojekt

Australien arbejder sammen med USA, Indien og Japan på et alternativ til Kinas kæmpestore infrastrukturprojekt One Belt One Road. Det skriver Reuters.

Det stort anlagte kinesiske infrastrukturprojekt One Belt One Road får et modstykke.

De fire store nationer Australien, USA, Indien og Japan er i gang med at lægge planer for en alternativ infrastruktur til den kinesiske plan om en ny velforbundet handelsrute mellem øst og vest, så Kina ikke bliver for dominerende i forhold til at styre trafik og varetransport. Det skriver Reuters.

"Ingen siger, at Kina ikke skal bygge infrastruktur. Kina kan bygge en ny havn, som for sig slev ikke er økonomisk levedygtig. Vi kunne gøre den økonomisk levedygtig ved at bygge en vej- eller togforbindelse med adgang til den havn," lyder det fra en kilde i det amerikanske embedsværk til Reuters.

Kilden fremhæver, at planen endnu ikke er klar til fremlæggelse offentligt, men skal diskuteres på et møde senere på ugen, når den australske premierminister Turbull skal besøge USA's præsident Donald Trump.

Arbejdet med den kinesiske One Belt One Road gik i gang i 2013, hvor de første initiativer blev annonceret. Noget af det seneste nyt om projektet er den såkalte "polare silkevej", som de kinesiske myndigheder i januar iværksatte for at udnytte de shippingruter, der har åbnet sig i Arktis i takt med den globale opvarmning.

Kinesiske investorer ejer 10 pct. af Europas havne

EU vil bremse Kinas strategiske opkøb i Europa

Ny jernbane til containerfragt åbner fra Finland til Kina

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch

Miljø og kommende vigtigt møde i IMO prægede ugen på ShippingWatch med spørgsmål om fremtidens miljøsyndere, og hvorvidt en højspændt miljødiskussion ender som et mislykket kupforsøg. Læs også om Maersks transformation og stort tysk opkøb af V. Group.

Pakistan lukker ned for beaching-værfter

Nye brandulykker på den pakistanske ophugningsstrand Gadani får landets myndigheder til at lukke ned for ophugning i området - blot få måneder efter, at et tidligere forbud blev ophævet. "Skibsejere burde blive holdt ansvarlige," mener NGO'en Shipbreaking Platform.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere