ShippingWatch

Nyt sejlrutesystem kan være på vej i Kattegat og Skagerrak

Risikoen for ulykker og bedre tilpasning til store skibe er to af de faktorer, som har fået Danmark og Sverige til at foreslå et nyt sejlrutesystem for Kattegat og Skagerrak. Forslaget skal diskuteres på et møde i IMO næste uge.

Foto: /ritzau/Marius Nyheim

I næste uge er et nyt sejlrutesystem i Kattegat og Skagerrak, der skal passe bedre til store skibe og mindske risiko for ulykker samt sikre beskyttelse af havmiljøet, på dagsordenen på et IMO-møde.

Bag forslaget til de nye ruter står Danmark og Sverige via Søfartsstyrelsen og Transportstyrelsen.

Af en meddelelse fra Danske Rederier lyder det, at den nye infrastruktur omfatter "to anbefalede ruter mellem Hanstholm og Skagen, et trafiksepareringssystem ved Skagen, dybvandsrute med sideruter mellem Læsø og Anholt og øst for Grenå, samt en ny rute langs den svenske kyst."

Det nye system ventes at kunne blive etableret 1. juli 2020, såfremt at IMO blåstempler forslaget fra Danmark og Sverige.

"Særligt for de store skibe vil de foreslåede nye sejlrutesystemer få en betydning for sejlladssikkerheden. Med de nye ruter vejledes og adskilles modgående skibstrafik bedre, end det er tilfældet i dag, og dermed bliver sejladsen mere forudsigelig," lyder det fra Danske Rederiers chefkonsulent Morten Glamsø i meddelelsen.

70.000 skibe passerer hvert år gennem Kattegat ifølge Danske Rederier.

Scorpio Tankers' opkøb af Navig8 kostede dyrt i 2017

Bimco: Kinesisk søimport af olie og jern slog rekord i 2017

Danske Rederier klar til at bringe russisk shippinglov op for EU

 

Forsiden lige nu

Hvor meget skal man snyde med svovl for at blive hængt ud offentligt?

Fra årsskiftet skal det være muligt at offentliggøre navne på rederier, der bliver taget i at overtræde svovlreglerne i danske farvande. Et lovforslag under behandling bliver taget godt imod af erhvervet. Læs her, hvor grel overskridelsen skal være, før man ender i gabestok.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere