ShippingWatch

Hedgefonde skruer op for investeringer i shipping

Tufton Oceanic ser kursstigninger på op til 100 pct. i shippingaktier de næste to år, og justeret for værftomkostninger handles de netop nu til det laveste niveau i årtier.

Foto: Colourbox

Hedgefonde skruede op for deres investeringer i shippingaktier i slutningen af 2017. Et tegn på, at aktierne næppe kan blive ret meget billigere end i øjeblikket.

Samtidig er det et tegn på, at de seneste års elendigheder i international shipping på tværs af de forskellige fragtmarkeder er begyndt at vende til noget, der ligner et svagt men begyndende opsving.

"Shipping har været gennem en række forfærdelige år, men hedgefonde begynder at se muligheder," siger Chris Walvoord, global analysechef i investeringsfirmaet Aon Hewitt, til Reuters.

Data fra det amerikanske finanstilsyn indsamlet af Symmetric viser, at hedgefonde i tredje kvartal sidste år investerede mindst 675 mio. dollars i shippingaktier, og investeringerne steg markant i årets sidste tre måneder.

"I løbet af de næste to år forventer vi, at disse aktier (shipping, red.) vil stige 50 til 100 pct. Justeret for værftsomkostninger handles disse aktier til de laveste priser siden 1999," siger William Homan-Russell, head of shipping i Tufton Oceanic, til Reuters.

Produkttankrederier i intenst kapløb om konsolidering

Meldgaard: Ny kapital gør os i stand til at tage enhver diskussion om konsolidering

Torm vil bruge ny kapital til mulig flådevækst

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch

Miljø og kommende vigtigt møde i IMO prægede ugen på ShippingWatch med spørgsmål om fremtidens miljøsyndere, og hvorvidt en højspændt miljødiskussion ender som et mislykket kupforsøg. Læs også om Maersks transformation og stort tysk opkøb af V. Group.

Pakistan lukker ned for beaching-værfter

Nye brandulykker på den pakistanske ophugningsstrand Gadani får landets myndigheder til at lukke ned for ophugning i området - blot få måneder efter, at et tidligere forbud blev ophævet. "Skibsejere burde blive holdt ansvarlige," mener NGO'en Shipbreaking Platform.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere