ShippingWatch

Danske Rederier klar til at bringe russisk shippinglov op for EU

Ruslands nye protektionistiske shippinglov for Nordøstpassagen er "et ærgerligt signal til omverdenen," lyder det fra Danske Rederiers direktør Jacob K. Clasen til ShippingWatch. Se redernes bekymringer over loven her.

Foto: Danish Shipping

En ny russisk shippinglov, der opfattes som et reelt eksportforbud på Nordøstpassagen for skibe, der ikke sejler på russisk flag, bekymrer Danske Rederier.

Derfor har brancheorganisationen i forbindelse med et officielt møde mellem Danmark og Rusland sendt en række spørgsmål til de russiske myndigheder for at få et overblik over følgerne af de nye regler.

Det er et ærgerligt signal at sende til omverdenen i en tid, hvor andre også begynder at tale om protektionisme.

Jacob K. Clasen, direktør, Danske Rederier

"Vi har formuleret nogle spørgsmål på baggrund af det russiske eksportforbud og sendt dem afsted til de russiske myndigheder, og det har de så påtaget sig at opklare for os," siger direktør Jacob K. Clasen til ShippingWatch.

Reserverer laster til russiske skibe

Ifølge Danske Rederier reserverer den nye lov laster fra russisk farvand langs Nordøstpassagen (Northern Sea Route) til den russisk-flagede flåde. Det omfatter olie og kul, men præcist hvilke kularter er uklart for den danske organisation at læse ud af lovgivningen, forklarer Jacob K. Clasen til ShippingWatch.

Med spørgsmålene søger rederne blandt andet en afklaring på præcist hvilke varer, der er omfattet af loven, hvor grænserne for Nordøstpassagen går, og hvad der skal til som udenlandsk rederi for at kunne registrere skibe på russisk flag.

"Vi vil se på de svar, vi får, og så drøfte dem med vores europæiske og internationale kollegaer i ICS og finde ud af, hvad vi så gør," siger Jacob K. Clasen og fortsætter:

"Dette er ikke kun et dansk anliggende, og hvad, vi typisk vil gøre i sådan sager, er at bringe den op for EU og gøre opmærksom på, at der er en problemstilling, som rammer bredt, og som vi synes, man bør drøfte med det pågældende land."

Spørgsmålene til det russiske transportministerium er blevet stillet i forlængelse af det dansk-russiske regeringsråd, der fandt sted i Moskva i sidste uge.

Her deltog Danske Rederier i en delegation sammen med udenrigsminister Anders Samuelsen (LA), som besøgte Rusland for først at mødes med udenrigsminister Sergej Lavrov.

Onsdag fandt det dansk-russiske regeringsråd for økonomisk samarbejde så sted, hvor Samuelsen mødtes med den russiske transportminister Maxim Sokolov. Regeringsrådet var i øvrigt det første af sin slags mellem Danmark og Rusland siden 2013.

Selvom den nye lovgivning ikke var et officielt punkt på regeringsrådets agenda, så har Danske Rederier brugt anledningen og møderne i den såkaldte transport-arbejdsgruppe – der hører under organet – til at bringe loven op.

"Ærgerligt signal at sende"

Fra de danske rederes side er der nemlig bekymring over loven, der efter planen træder i kraft ved det kommende årsskifte.

"Det er et ærgerligt signal at sende til omverdenen i en tid, hvor andre også begynder at tale om protektionisme. Hver gang man ser noget, som ikke bare er snak, men reel handling, er det bekymrende, fordi at det kan inspirere andre til lignende tiltag," siger Jacob K. Clasen til ShippingWatch og fortsætter:

(Artiklen fortsætter under billedet)

Nordøstpassagen (Northern Sea Route) er markeret på kortet med den stiplede linje. Kilde: Arctic Council/Public Domain | Foto: Kilde: Arctic Council/Wikimedia/Public Domain
Nordøstpassagen (Northern Sea Route) er markeret på kortet med den stiplede linje. Kilde: Arctic Council/Public Domain | Foto: Kilde: Arctic Council/Wikimedia/Public Domain
 

 

"Der er eksempelvis lige fremsat forslag i Indonesien om, at der er varer, som skal reserveres til indonesisk flag. Og det er en tendens, vi meget nødigt ser spreder sig til andre steder."

Ny russisk shippinglov bekymrer Danske Rederier

Nordic Bulk Carriers får russisk kul-aftale

Sovcomflot til russisk minister: Sikkerheden skal forbedres i Arktis 

Rusland vil tyvedoble trafikken på Nordøstpassagen 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fremrykkede sit klimamål og hævede forventningerne til 2021 i en uge, hvor DSV-topchef Jens Bjørn kaldte containerredernes indtog i logistik "betydningsløst". EU sagde nej til sydkoreansk storfusion, og Maersk Tankers lagde ny strategi frem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs