ShippingWatch

Amerikansk kystvagt indskærper procedurer efter El Faros forlis

Den amerikanske kystvagt vil forsøge at stramme grebet om de tredjeparter, der foretager skibsinspektioner for myndigheden, i kølvandet på det forliste skib El Faro. Det sker efter kritik af kystvagten i sagen, skriver Fairplay.

Foto: Tote Maritime/Bloomberg

Den amerikanske kystvagt vil ovenpå en undersøgelse af El Faros forlis i 2015 stramme op på sin overvågning af de tredjepartsselskaber, som kystvagten har uddelegeret skibsinspektioner til.

Ifølge mediet Fairplay vil kystvagten etablere en separat gruppe i hovedkvarteret i Washington DC, der får ansvar for at føre tilsyn over disse tredjeparter.

I et notat, som kystvagten offentliggjorde før jul, fremgår det, at myndigheden fejlede med hensyn til at holde opsyn med tredjeparter i forbindelse med El Faros forlis, hvor 33 mennesker omkom.

Og undersøgelsen viste videre, at kystvagten generelt ikke har opretholdt de tilstrækkelige kompetencer internt i kystvagten. Derfor er kystvagten fuldt ud forpligtet til at rette op på de mangler, der førte til disse fejl, lyder det ifølge Fairplay.

"El Faro-notatet er klart og entydigt: Vi har en forpligtelse til at foretage bedre tilsyn af tredjeparter," siger rear admiral John Nadeau, kystvagtens assisterende kommandant for forebyggelsespolitik, ifølge Fairplay.

I notatet bemærkes det, at kystvagten i sidste ende er ansvarlig for at holde opsyn med de tredjeparter og garantere effekten af skibsinspektioner og undersøgelser, som myndigheden har uddelegeret til tredjeparter.

Roro-skibet EL Faro var ejet af rederiet Tote Maritime, og skibet forliste undervejs fra Jacksonville i Florida til Puerto Rico, hvor det sank med 33 besætningsmedlemmer ombord. Alle 33 omkom. Skibet blev senere lokaliseret på flere kilometer dybt vand i Atlanterhavet.

Forliset er blevet betegnet som det værste i 30 år i amerikansk søfart.

Overmodig kaptajn og forældet skib årsag til forliset af El Faro

Skylden for El Faros forlis lægges på kaptajnen

Nyt fund åbner for opklaring af El Faros forlis

Forsiden lige nu

Outsideren Zim fik større underskud i første kvartal

Containerrederiet Zim, der som et af de få er uden for en alliance, fik et større minus i første kvartal i år end året før. Tre ting får skylden fra ledelsens side, der ellers er optimistisk på grund af større fragtmængder.

MSC får overraskende godt resultat i Nordeuropa

MSC Scandinavia, der dækker vigtige områder som Rusland, Skandinavien og Østeuropa, har fremlagt et overraskende godt resultat i 2017. Selskabet er det eneste hos Maersk Lines alliancepartner, MSC, der offentliggør regnskaber.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere