ShippingWatch

Her er regeringens bud på ny maritim vækstplan

Digitalisering og ny teknologi har højeste prioritet i den vækstplan, som erhvervsminister Brian Mikkelsen har præsenteret mandag. Læs de vigtigste punkter her.

Foto: PR/Weco Group

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) har mandag formiddag præsenteret sin nye maritime vækstplan, der indeholder i alt 36 konkrete initiativer.

"Regeringen har med vækstplanen for Det Blå Danmark sat en kurs, der skal gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter i 2025. Det er nu op til alle gode kræfter i Det Blå Danmark at rulle ærmerne op og sætte handling bag vækstplanen, så vi sammen kan gøre vision til virkelighed," siger erhvervsminister Brian Mikkelsen i en meddelelse.

Planen skal ifølge regeringen udvikle Danmark til et kraftcenter for digitalisering og ny teknologi, ligesom den vil tilbyde attraktive internationale rammevilkår, der er konkurrencedygtige i forhold til de lande, Danmark sammenligner sig med.

Regeringens bud på en ny maritim strategi udspringer af en lang række anbefalinger, som det såkaldte vækstteam afleverede til erhvervsminister Brian Mikkelsen i april sidste år.

Det er nu op til alle gode kræfter i Det Blå Danmark at rulle ærmerne op og sætte handling bag vækstplanen.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K)

Blandt Vækstteamets anbefalinger var bl.a. en udvidelse af nettolønsordningen for søfarende i DIS, Dansk Internationalt Skibsregister, så også ansatte på specialskibe i offshore-sektoren omfattes. Dette forslag er som ventet med i regeringens vækststrategi, mens den såkaldte montørordning med nettoløn til udsendte medarbejdere fra maritime virksomheder fortsat er uløst i forhold til EU-Kommissionen, der er kritisk over en sådan ordning.

Regeringens vækststrategi falder inden for fire områder:

Et kraftcenter for digitalisering

Et kraftcenter for digitalisering, hvor Danmark skal gøres til et førende laboratorium for tests af nye maritime teknologier som eksempelvis autonome skibe. Der skal samtidig nedsættes et rådgivende partnerskab for digitalisering af det blå Danmark.

Et kraftcenter med attraktive rammevilkår

Regeringen vil hurtigst muligt i løbet af 2018 afskaffe tinglysningsafgiften for registrering af handelsskibe, udvide DIS-ordningen for offshoreskibe og vil i en dialog med EU-Kommissionen arbejde for en maritime montørordning eller en lignende ordning, der skal styrke de maritime virksomheders globale konkurrenceevne.

Et kraftcenter med globalt udsyn og tiltrækningskraft

Den globale profilering af det blå Danmark skal styrkes gennem en målrettet og ambitiøs markedsføringsindsats af Danmark som et globalt maritimt kraftcenter. Bl.a. skal der udarbejdes en samlet maritim markedsføringsstrategi, herunder oprettes der en "blå ambassadør"-ordning, som regeringen kan trække på i markedsføringsindsatsen.

Et kraftcenter af viden og knowhow

Vækstplanen har ligeledes fokus på fastholdelse og fremtidssikring af den danske maritime arbejdsstyrke, herunder at uddannelser og forskning matcher erhvervets behov nu og i fremtiden.

Læs hele regeringens vækstplan her.

Maersk vil have flere skibe under dansk flag

Regeringen klar med 37 forslag i ny maritim vækststrategi

Her er regeringens svar på Danske Rederiers nye strategi 

Dansk shipping skal løftes markant af ny fempunkts-plan 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs