ShippingWatch

Oliefond udvider sin overvågning af shippingindustrien

Sortlistningen af flere rederier er kun første skridt i en bred screening af shippingindustrien, som verdens største private investor, Oljefondet, er i gang med. Formanden for Oljefondets Etikkråd, Johan H. Andresen, fortæller i et interview med ShippingWatch om planerne.

Johan H. Andresen er formand for Oljefondets Etikkrådet. Foto: Jan Richard Kjelstrup/AS/Creative Commons/Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0)/Redigeret

Det er uhyre sjældent, at en investor offentligt er gået ud og bandlyst flere af de rederiaktier, den selv har investeret i.

Og da der i forrige uge var tale om verdens største private investor, den stenrige norske Oljefondet, blev der lagt mærke til sortlistningen af fire konkrete rederier, som fondet ikke længere ønsker at have aktier i.

I realiteten er der tale om en beslutning i det fem mand store Etikkrådet, som lægger retningslinjerne for, at investeringerne af de over 1000 mia. dollars, det norske olieeventyr har oparbejdet i kapital gennem årene, kan forsvares moralsk.

Oljefondet retter sig efter, hvad rådet med den kendte norske erhvervsmand Johan H. Andresen i spidsen spiller ud med, så på den måde har rådet fået en bestemmende rolle for de rundt regnet 9100 selskaber, der er i porteføljen.

Samtidig kan man nok godt sige, at vi har undersøgt forholdene, dér hvor risikoen er størst. Men det vil ikke være unaturligt at kigge på andre lande, og det kunne godt være Indien.

Hver enkelt aktiepost er som regel lille, så det er i høj grad signalet, der har betydning i en tid, hvor andre investorer og banker også skærper kravene til shippingindustriens etik.

Fonden har nu droppet sine investeringer i verdens sjettestørste containerrederi Evergreen samt de tre mindre asiatiske rederier, Korea Line, Precious Shipping og Thoresen Thai Agency. Samtidig blev Panocean sat under observation.

Alle sammen fordi de har skrottet skibe på strandene i Pakistan og Bangladesh til skade for miljøet og værftsarbejdernes helbred. Men der er kun tale om den første screening af specifikke rederier, og det kan meget vel være, at flere rederier og shippingselskaber kommer til at lide samme skæbne.

Indien kan komme under lup

I et interview med ShippingWatch fastslår Johan H. Andresen, at ekskluderingen af aktierne skyldes en konkret undersøgelse af de pågældende rederier, men at endnu flere rederier og selskaber, der ejer skibe, vil komme under Etikkrådets lup.

Derfor kan det tænkes, at et land som Indien, der også anvender beaching-metoden, og hvor bl.a. Maersk Line får sine skibe hugget op, vil blive en del af en undersøgelse.

"Dem, der har aktier i shipping, skal tænke sig om. Det er ikke kun rederier, der ejer skibe, der er andre konstruktioner inden for shipping og andre selskaber, der ejer skibe, og vi vil nok øge opmærksomheden omkring dem. Vi undersøger ikke en hel sektor eller vilkårene i et enkelt land. Vores udgangspunkt er altid den enkelte aktie," siger Johan H. Andresen til ShippingWatch.

"Når den første undersøgelse har drejet sig om Pakistan og Bangladesh og ikke for eksempel Indien, er det fordi de pågældende rederier har fået skibe hugget op i de to lande, og fordi de to lande er sammenlignelige i standarden. Samtidig kan man nok godt sige, at vi har undersøgt forholdene dér, hvor risikoen er størst. Men det vil ikke være unaturligt at kigge på andre lande, og det kunne godt være Indien," tilføjer han.

Brud på menneskerettigheder

I sin rapport og de medfølgende begrundelser har Etikkrådet rettet en sønderlemmende kritik mod shippingindustriens ophugning af skibe i Sydasien. Herunder hvordan dele af branchen bevidst medvirker til systematiske brud på menneskerettigheder og internationale miljøkonventioner for at sikre sig den højeste skrotpris for deres udtjente skibe.

"Det må også anses som alment kendt i shippingbranchen, at miljø- og arbejdsforholdene ved beaching er meget dårlige. At skibe alligevel sendes til ophugning på Chittagong-stranden i Bangladesh eller strandene ved Gadani i Pakistan er en konsekvens af et aktivt valg, som selskabet, der ejede skibet, har taget for at maksimere sin fortjeneste," står der bl.a.

At Oljefondets udrensning i porteføljen af shippingaktier kommer netop nu, hænger ifølge Johan H. Andreasen sammen med den screening af hele aktiebesiddelsen, som egentlig blev sat i gang for ti år siden, da Etikkrådet blev nedsat.

Han vil ikke sige noget om, hvornår resultaterne af de kommende screeninger forventes at blive offentliggjort.

Danske Rederier bakker op om initiativet fra Oljefondet.

Evergreen undrer sig over sortlistning for beaching

Derfor har Norges oliefond sortlistet rederier for beaching

Verdens største investeringsfond sortlister rederier for beaching

Danske Rederier støtter oliefonds eksklusion af rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere