ShippingWatch

Danske Rederier støtter oliefonds eksklusion af rederier

Danske Rederier støtter initiativet fra den norske Oljefondet, som netop har meldt ud, at man sortlister konkrete rederier for at hugge deres skibe op i Pakistan og Bangladesh.

Foto: IMO

Danske Rederier bakker op om det opsigtsvækkende initiativ fra verdens største investeringsfond, Oljefondet, som har sortlistet flere rederier for at få deres skibe hugget op i Pakistan og Bangladesh.

Norges Bank, som administrerer pengene i fonden, oplyser i en meddelelse, at den har ekskluderet i alt fire rederier. Der er tale om verdens sjettestørste containerrederi, Evergreen Marine, og de tre mindre rederier Korea Line, Precious Shipping og Thoresen Thai Agencies.

Et femte rederi, Pan Ocean, er desuden sat under overvågning og risikerer dermed at blive udelukket på sigt.

Beslutningen skyldes rederiernes brug af de såkaldte beaching-værfter, hvor skibet sejles op i tidevandszonen og skæres i stykker på stranden under uacceptable forhold. En metode, som længe har mødt international kritik.

Direktør i Danske Rederier, Maria Skipper Schwenn, glæder sig over, at bankerne og investorerne går mere aktivt ind i spørgsmålet om, hvordan den globale flåde af skibe bliver scrappet ud fra en ansvarlig metode og hæfter sig i den forbindelse ved, at Indien ikke er med.

Maria Bruun Skipper 1.jpg

"Det er vigtigt at skelne mellem de enkelte værfter og ikke bare træffe en beslutning ud fra geografisk placering. Jeg synes grundlæggende, det er er et fint initiativ, at investorerne begynder at stille krav, og at fokus er dér, hvor behovet er størst."

"I Indien er der flere værfter, der har opnået Hongkong Statement of Compliance (SoC) fra anerkendte klassifikationsselskaber, så derfor glæder det mig, at indiske værfter hermed bliver anerkendt for deres forbedringer. Så på sigt vil det være ideelt, om man differentierer mellem værfter på individuelt niveau. Så ville initiativet virke som både pisk og gulerod," siger hun til ShippingWatch og fortsætter:

"Det afgørende er, at værftet lever op til Hongkong-konventionen, og dem er der ikke mange af i Pakistan og Bangladesh, som generelt set har substandard faciliteter. Man skal dog huske på, at der er forskelle på værftsstandarden i alle lande, også i Tyrkiet og Kina".

Dør åben

Derfor mener hun også, der skal være "en dør åben" for de værfter, der opnår et SoC efter IMO-reglerne, som vel at mærke langt fra er ratificeret af et tilstrækkeligt antal lande.

Bl.a. får Maersk Line hugget gamle containerskibe op i Indien. En beslutning, der førte til kritik af det danske rederi, der traditionelt havde holdt sig væk fra de asiatiske strande. De værfter, rederiet anvender, er Hongkong-certificerede.

Verdens største investeringsfond sortlister rederier for beaching

Norsk bagmandspoliti går ind i sag om tilbageholdt skrotskib

Endnu en storbank støtter tiltag mod farlig ophugning på strande

Indien vil sige ja til Hongkong-konventionen

Forsiden lige nu

Outsideren Zim fik større underskud i første kvartal

Containerrederiet Zim, der som et af de få er uden for en alliance, fik et større minus i første kvartal i år end året før. Tre ting får skylden fra ledelsens side, der ellers er optimistisk på grund af større fragtmængder.

MSC får overraskende godt resultat i Nordeuropa

MSC Scandinavia, der dækker vigtige områder som Rusland, Skandinavien og Østeuropa, har fremlagt et overraskende godt resultat i 2017. Selskabet er det eneste hos Maersk Lines alliancepartner, MSC, der offentliggør regnskaber.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere