En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
16.01.2018kl. 16.07

Danske Rederier støtter oliefonds eksklusion af rederier

Danske Rederier støtter initiativet fra den norske Oljefondet, som netop har meldt ud, at man sortlister konkrete rederier for at hugge deres skibe op i Pakistan og Bangladesh.
Foto: IMO
af TOMAS KRISTIANSEN

Danske Rederier bakker op om det opsigtsvækkende initiativ fra verdens største investeringsfond, Oljefondet, som har sortlistet flere rederier for at få deres skibe hugget op i Pakistan og Bangladesh.

Norges Bank, som administrerer pengene i fonden, oplyser i en meddelelse, at den har ekskluderet i alt fire rederier. Der er tale om verdens sjettestørste containerrederi, Evergreen Marine, og de tre mindre rederier Korea Line, Precious Shipping og Thoresen Thai Agencies.

Et femte rederi, Pan Ocean, er desuden sat under overvågning og risikerer dermed at blive udelukket på sigt.

Beslutningen skyldes rederiernes brug af de såkaldte beaching-værfter, hvor skibet sejles op i tidevandszonen og skæres i stykker på stranden under uacceptable forhold. En metode, som længe har mødt international kritik.

Direktør i Danske Rederier, Maria Skipper Schwenn, glæder sig over, at bankerne og investorerne går mere aktivt ind i spørgsmålet om, hvordan den globale flåde af skibe bliver scrappet ud fra en ansvarlig metode og hæfter sig i den forbindelse ved, at Indien ikke er med.

Foto: Danish Shipping
Foto: Danish Shipping
 

"Det er vigtigt at skelne mellem de enkelte værfter og ikke bare træffe en beslutning ud fra geografisk placering. Jeg synes grundlæggende, det er er et fint initiativ, at investorerne begynder at stille krav, og at fokus er dér, hvor behovet er størst."

"I Indien er der flere værfter, der har opnået  Hongkong Statement of Compliance (SoC) fra anerkendte klassifikationsselskaber, så derfor glæder det mig, at indiske værfter hermed bliver anerkendt for deres forbedringer. Så på sigt vil det være ideelt, om man differentierer mellem værfter på individuelt niveau. Så ville initiativet virke som både pisk og gulerod,"  siger hun til ShippingWatch og fortsætter:

"Det afgørende er, at værftet lever op til Hongkong-konventionen, og dem er der ikke mange af i Pakistan og Bangladesh, som generelt set har substandard faciliteter. Man skal dog huske på, at der er forskelle på værftsstandarden i alle lande, også i Tyrkiet og Kina".

Dør åben

Derfor mener hun også, der skal være "en dør åben" for de værfter, der opnår et SoC efter IMO-reglerne, som vel at mærke langt fra er ratificeret af et tilstrækkeligt antal lande.

Bl.a. får Maersk Line hugget gamle containerskibe op i Indien. En beslutning, der førte til kritik af det danske rederi, der traditionelt havde holdt sig væk fra de asiatiske strande. De værfter, rederiet anvender, er Hongkong-certificerede.

Verdens største investeringsfond sortlister rederier for beaching 

Norsk bagmandspoliti går ind i sag om tilbageholdt skrotskib

Endnu en storbank støtter tiltag mod farlig ophugning på strande

Indien vil sige ja til Hongkong-konventionen

Relaterede artikler:

  • Foto: Ole Stian Bockelie/Miljødirektoratet

    Norsk bagmandspoliti går ind i sag om tilbageholdt skrotskib

  • Et tankskib eksploderede i 2016, da det var i færd med at blive ophugget i Pakistan. | Foto: /ritzau/AP/Adil Shakil

    Verdens største investeringsfond sortlister rederier for beaching

  • Maersk får i øjeblikket ophugget flere skibe i Alang i Indien. | Foto: Maersk

    Indien vil sige ja til Hongkong-konventionen

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Danske Scan Global har siden 2016 været ejet af den amerikanske kapitalfond AEA Investors. | Foto: Pr / Scan Global Logistics
Logistik

Scan Global bekræfter muligt ejerskifte

I december fortalte Scan Global-topchef, at planerne om et ejerskifte var sat på pause, men nu er meldingen, at der er drøftelser i gang.
  • Scan Global øjner muligheder i et ustabilt fragtmarked med pressede rater
  • Scan Global udskyder planlagt ejerskifte: "Det er ikke noget, der haster"

For abonnenter

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Foto: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Foto: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Læs også

Foto: Maersk
Logistik

En mand med erfaring fra Amazon får ansvaret for Maersks logistik

Maersks nye chef for logistikforretningen har i en årrække haft ledende roller hos detailgiganten Amazon.

For abonnenter

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Vincent Clerc tog over som topchef i Maersk ved årsskiftet, hvor Søren Skou takkede efter lidt mere end seks år på posten. | Foto: Yen Meng Jiin/AP/Ritzau Scanpix
Container

Vincent Clerc sætter helt nyt ledelseshold i Maersk

Vincent Clerc har sat et nyt ledelseshold i Maersk. Direktionen i den danske rederikoncern bliver udvidet fra syv til 16 personer.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 08.20
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Scrum Master with a practical approach

  • Erfaren IT Supporter

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge