ShippingWatch

"Man risikerer at jage et spøgelse"

Myndigheder og rederier frygter, at et massivt antal skibe vil snyde på vægten, når de globale svovlkrav træder i kraft. Men ressourcer bliver spildt med jagten på fremtidige svovlsyndere, lyder det fra Niels Bjørn Mortensen, der tidligere har været regelchef i Maersk.

Foto: Arkivfoto

Igennem de seneste par år er en frygt blandt især de store redere og en række myndigheder som de danske blevet stærkere og stærkere.

Frygten stammer fra de globale svovlkrav og kravet om et indhold på 0,50 pct. svovl i brændstof fra 1. januar 2020 for alle skibe i verden. Og genstanden for frygten er konkurrenceforvridning.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Maersk løfter sløret for design af metanolskibe

I fem år har Maersk arbejdet på at udvikle et nyt skibsdesign, som skal øge energi-effektiviteten i flåden med 20 pct. Otte skibe, der efter planen skal sejle på grøn metanol fra 2024, bliver de første.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs