ShippingWatch

Opbruddet i tysk shipping kan udfordre små redere

Den traditionelle europæiske finansieringsmodel for shipping er kollapset, og det kræver helt andre evner at indhente kapital i dag, end eksempelvis tyske redere har været vant til, siger professor Max Johns til ShippingWatch. Iagttagere advarer mod rykket mod Asien.

Foto: Dietmar Hasenpusch/Hamburg Port of Marketing

Når en skibsreder fra Hamborg havde spørgsmål til sin forretning, krævede det for det meste ikke andet end et smut over gaden til banken. Alt var samlet inden for en ganske lille cirkel. Let og tilgængeligt. Men det var dengang. Før finanskrisen.

I dag er den traditionelle finansieringsmodel kollapset. Det gælder ikke kun de tyske rederes tidligere finanscentrum i Hamborg, men stille og roligt bevæger finansieringen sig væk fra de nordeuropæiske lande, der traditionelt har stået bag milliarder i industrien.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs