ShippingWatch

Overmodig kaptajn og forældet skib årsag til forliset af El Faro

Der var flere årsager til det værste forlis i over 30 år i amerikansk søfart, da EL Faro sank med 33 besætningsmedlemmer ombord. Men en egenrådig kaptajn er i centrum i endelig havarirapport.

En overmodig og egenrådig kaptajn, forældet vejrdata og en besætning uden tilstrækkelig uddannelse ombord på et 40 år gammelt skib, der ikke opfyldte nutidens standarder.

Så kort kan årsagerne til det værste forlis i amerikansk søfart i mere end 30 år forklares. Det peges der på i den endelige havarirapport, som USA's havarikommission, National Transportation Safety Board, har fremlagt.

El Faro sank ved Bahamas i en voldsom storm den 1. oktober 2015. Alle 33 besætningsmedlemmer omkom.

EL Faro var ejet af rederiet Tote Maritime, og skibet forliste undervejs fra Jacksonville i Florida til Puerto Rico, da det sank og senere blev lokaliseret på flere kilometer dybt vand i Atlanterhavet.

Havarirapporten konkluderer ifølge Reuters, at skibets kaptajn Michael Davidson ikke blot sejlede med forældede vejroplysninger, men også afviste at efterkomme gentagne appeller fra andre besætningsmedlemmer om at komme på broen og ændre kurs for at undgå de værste konsekvenser af den tropiske orkan Joaquin.

Ifølge efterforskerne bidrog også et stift hierarki på broen af det 241 meter lange skibe til det tragiske forlis, fordi officerer og rorsmand var tilbageholdende med at udfordre kaptajnens beslutning om at holde kursen uanset de stærkt forværrede vejrhold.

Skylden for El Faros forlis lægges på kaptajnen

Nyt fund åbner for opklaring af El Faros forlis

El Faro skulle gennemgås af kystvagten

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Norsk oliefonds sortlistning af rederier for at bruge beaching-værfter, opsigtsvækkende udspil fra ny rederiformand, opjustering i Norden og Skats svar på landsretsdom var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Danske skibsofficerer vil undersøge omfanget af sexchikane til søs

Søfartens Ledere vil sætte en ny undersøgelse af sexchikane til søs i gang for at bekæmpe problemet. "Det er et ekstremt tabubelagt område," siger formand Bjarne Cæsar Jensen. Antallet af sager om sexchikane er ganske få hos Søfartens Ledere, 3F og Danske Rederier.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere