ShippingWatch

Overmodig kaptajn og forældet skib årsag til forliset af El Faro

Der var flere årsager til det værste forlis i over 30 år i amerikansk søfart, da EL Faro sank med 33 besætningsmedlemmer ombord. Men en egenrådig kaptajn er i centrum i endelig havarirapport.

Foto: Tote Maritime/Bloomberg

En overmodig og egenrådig kaptajn, forældet vejrdata og en besætning uden tilstrækkelig uddannelse ombord på et 40 år gammelt skib, der ikke opfyldte nutidens standarder.

Så kort kan årsagerne til det værste forlis i amerikansk søfart i mere end 30 år forklares. Det peges der på i den endelige havarirapport, som USA's havarikommission, National Transportation Safety Board, har fremlagt.

El Faro sank ved Bahamas i en voldsom storm den 1. oktober 2015. Alle 33 besætningsmedlemmer omkom.

marinetraffic.jpg

EL Faro var ejet af rederiet Tote Maritime, og skibet forliste undervejs fra Jacksonville i Florida til Puerto Rico, da det sank og senere blev lokaliseret på flere kilometer dybt vand i Atlanterhavet.

Havarirapporten konkluderer ifølge Reuters, at skibets kaptajn Michael Davidson ikke blot sejlede med forældede vejroplysninger, men også afviste at efterkomme gentagne appeller fra andre besætningsmedlemmer om at komme på broen og ændre kurs for at undgå de værste konsekvenser af den tropiske orkan Joaquin.

Ifølge efterforskerne bidrog også et stift hierarki på broen af det 241 meter lange skibe til det tragiske forlis, fordi officerer og rorsmand var tilbageholdende med at udfordre kaptajnens beslutning om at holde kursen uanset de stærkt forværrede vejrhold.

Skylden for El Faros forlis lægges på kaptajnen

Nyt fund åbner for opklaring af El Faros forlis

El Faro skulle gennemgås af kystvagten

Forsiden lige nu

BW LPG indstiller tre mand til Dorians bestyrelse

Gasrederiet med Martin Ackermann i spidsen går nu direkte til Dorians aktionærer med indstilling af tre kandidater til opkøbsmålets bestyrelse. Her sidder der allerede erfarne og "yderst kvalficerede" personer, lyder svaret fra Dorian.

Tidewater går sammen med Gulfmark

De amerikanske rederier Tidewater og Gulfmark er blevet enige om at gå sammen og skabe en flåde på omkring 270 skibe inden for offshore-segmentet. Sammenlægningen styrker Tidewaters profil og giver mulighed for yderligere opkøb, siger CEO.

Djibouti til DP World: Tag jeres penge og gå

Det østafrikanske land Djibouti tilbyder igen kompensation til DP World for at afslutte havnestrid, skriver Financial Times. DP World stod så sent som i sidste uge på sin ret til at drive en terminal i landet.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere