ShippingWatch

EU håber at handelsaftale med Japan kan starte næste år

Hovedparten af den told, som virksomheder i EU betaler, vil blive fjernet. Tolden udgør ifølge EU-Kommissionen en milliard euro årligt.

Mitsubishi Heavy Industries
Foto: Mitsubishi Heavy Industries

Der er allerede givet hånd på de store linjer i en frihandelsaftale mellem EU og Japan. Nu skal de sidste ting på plads, inden den kan træde i kraft.

Håbet er, at det bliver i 2018, fortæller udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) på vej ud fra et udenrigsministermøde i Bruxelles fredag.

"Forhandlingerne er i gang på de sidste afgørende elementer. Forventningen er, at det bliver i år, at vi bliver færdige. Det er enormt vigtigt for Danmark," siger han.

Aftalen har været på forhandlingsbordet siden 2013. På et topmøde i juli blev EU og Japan enige om principperne i aftalen.

Den vil blandt andet gøre det lettere for virksomheder at eksportere varer mellem de to økonomier.

Et af elementerne er, at størstedelen af den told, som virksomheder i EU betaler, vil blive fjernet. Tolden udgør ifølge EU-Kommissionen en milliard euro årligt.

Desuden vil det åbne op for muligheder i forhold til landbrugseksport fra unionen.

I forvejen har dansk landbrug stor succes med eksport til Japan. Men handelsaftalen vil øge det betydeligt, påpeger ministeren.

"Det er et marked, som ifølge de tal og beregninger, der ligger for nu, kan vokse med op mod 70 procent i forhold til det eksisterende," siger han.

Økonomierne i EU-landene og Japan udgør sammenlagt over en tredjedel af hele verdens bruttonationalprodukt.

Men noget tyder på, at der kommer fart på frihandelsaftalerne ved udgangen af 2017.

Ud over udviklingen drøftede ministrene også en fornyelse af den nuværende aftale med Mexico og en ny handelsaftale med Mercosur, der er en samling af fem sydamerikanske lande.

Der er klare fremskridt, fortæller EU-handelskommissær Cecilia Malmström, der også deltog i mødet.

"Vi har en realistisk chance for at færdiggøre disse to aftaler ved årets udgang. De er meget vigtige både økonomisk og politisk. Der er stadig arbejde, der skal klares, men vi arbejder meget hårdt," siger hun på et pressemøde.

Ifølge Samuelsen gør arbejdet EU til frontløbere i øjeblikket, når det kommer til frihandel.

"Det er et stærkt signal til den diskussion, der i det hele taget er i verden i øjeblikket i forhold til protektionisme på den ene side og frihandel på den anden," siger han.

Danmark og Japan indgår maritim aftale

EU og Japan enige om verdens største frihandelsaftale

OECD-boss: "Globaliseringen er ikke i krise"

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere