ShippingWatch

Norsk shipping skal erobre 10 pct af global havvind inden 2030

Norge bør hæve ambitionerne for grøn energi og især på havvind, mener flere organisationer. En ny national strategi bør sikre, at norske selskaber sidder på 10 pct. af det globale marked før 2030.

Foto: Siemens

Norge bør kaste sig endnu mere ind i kampen om fremtidens grønne markeder – især havvind – mener en række norske organisationer med bl.a. Norges Rederiforbund i en ny rapport.

Inden 2030 skal den de norske leverandører sidde på en betydelig del af verdensmarkedet, lyder ambitionen.

I rapporten "Havvind - et nyt norsk industrieventyr" opfordrer rederiforbundet sammen med Norsk Industri og den norske vindorganisation Norwea regeringen til at fremlægge en national strategi, som skal sikre en norsk markedsandel globalt på 10 pct. af totalleverancerne på havvindmarkedet inden 2030.

"Petroleumsvirksomhed, skibsfart og maritime operationer er områder, hvor Norge har verdensledende kompetencer. Kombineret med nor industris spidskompetence på flydende løsninger repræsenterer det en stor mulighed for at videreudvikle teknologi og kompetencer fra vores havbaserede industrier," siger Sturla Henriksen, direktør i rederiforeningen.

Selskaber som Statoil, Deep Ocean og Siem Contractors bliver fremhævet med deres satsninger i markedet for havvind, og hvor det er gået godt. I 2016 eksporterede Norge forskellige former for teknologi og andet relateret til havvind for i alt fem mia. norske kr. Udgangspunktet for at vokse er godt, mener organisationerne, der udpeger de meste lovende områder:

  1. Projektledelse
  2. Undervandskabler
  3. Offshore-strukturer for transformatorstationer
  4. Turbinefundamenter
  5. Installationsudstyr og støttetjenester
  6. Vedligehold og inspektion
  7. Fartøj og udstyr

Dansk vindrederi vil slås for sin markedsdominans

"Se havvind som en erhvervsstyrke"

Medie: Norske redere lander vindordrer for over 3 mia kr

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere