ShippingWatch

Kæmpe lækage kobler Wilbur Ross til Putins inderkreds

USA's handelsminister og shippinginvestor Wilbur Ross handler gennem sit rederi Navigator med Putins inderkreds, viser lækage af millioner af dokumenter, som flere medier har fået indblik i.

Foto: Manuel Balce Ceneta/AP/ritzau/Arkiv

Wilbur Ross, der er USA's handelsminister og i lige så høj grad kendt for sit engagement i shipping, tjener millioner på at sejle med gas for Putins indercirkel.

Det afslører en kæmpelækage af dokumenter til den tyske avis Süddeutsche Zeitung, som har delt dem med bl.a. Politiken, DR og 93 andre medier verden over under navnet Paradise Papers.

Wilbur Ross kontrollerer gasrederiet Navigator, der sejler gas for et russisk firma, som er delvist ejet af et nærtstående familiemedlem til den russiske præsident Vladimir Putin, skriver DR.

Lækagen kommer fra det globale advokatfirma Appleby, og de belastende oplysninger om Wilbur Ross stammer fra virksomhedsregistre og en gennemgang af advokathusets interne dokumenter. Ross trådte tilbage i januar til som handelsminister for den amerikanske præsident Donald Trump, der i stigende grad belastes af afsløringer af forbindelser mellem hans nærmeste stab og Rusland, skriver flere medier.

Putins svigersøn

Da Ross trådte til som handelsminister solgte han hovedparten af sine forretninger, men beholdt bl.a. en ejerandel på 31 pct. i Navigator Holdings via selskaber på Caymanøerne.

Rederiet tjener hvert år millioner på at sejle med gas for det russiske firma Sibur, som ejes af blandt andre Putins svigersøn Kirill Shamalov og den russiske oligark Gennady Timchenko, som er under sanktioner fra USA, skriver New York Times ifølge Reuters. Aftalen har stået på siden 2012.

Det er forbudt at handle med personer eller virksomheder på den såkaldte sanktionsliste, og som handelsminister er det en del af Wilbur Ross' ansvarsområde at sikre, at virksomheder overholder forbuddet.

I en kommentar til lækagen siger en talsperson for Wilbur Ross, at han "ikke var involveret i Navigators beslutning om at lave forretning med Sibur... aldrig har haft kendskab til Siburs ejere, nævnt i historien, før nu (...)", skriver Reuters.

Forretningen med Sibur er næppe ulovlig, men den kan give alvorlige interessekonflikter, vurderer seniorforsker Flemming Splidsboel, der forsker i Rusland ved Dansk Institut for Internationale Studier, over for Politiken.

"Man handler reelt med den russiske stat, når man handler med de her mennesker," siger han til avisen.

Det kan blive nødvendigt for Ross at trække sig fra beslutninger vedrørende USA’s sanktioner over for Rusland, vurderer en anden ekspert, Richard Painter, over for avisen. Han var ledende jurist i kontoret for god regeringsførelse under præsident George W. Bush.

Gav forkerte oplysninger

At Wilbor Ross ikke sad i direktionen, da Navigator indgik aftalen med Sibur, bliver der dog rejst tvivl om. Aftalen skulle være indgået i februar 2012, oplyser Ross til ICIJ, som er konsortiet af undersøgende journalister, der har modtaget over 13 millioner dokumenter i lækagen. Ross tiltrådte først direktionen d. 30. marts 2012.

Men ingen af delene er korrekte, skriver DR. Wilbur Ross tiltrådte ifølge en pressemeddelelse i den amerikanske finansstyrelse SEC's direktion i Navigator d. 2. marts 2012. Samtidig fremgår det af russiske Siburs regnskab, at aftalen med Navigator blev indgået i marts 2012, og altså efter at Ross blev en del af ledelsen.

Det er ikke første gang, at Wilbur Ross' investering i shippingselskaber får kritik. I marts måned blev Ross' ejerskab i produkttankrederiet Diamond S Shipping fremhævet af flere medier. Ifølge The Center for Public Integrity, der er en uafhængig og undersøgende nyhedsorganisation i Washington DC, rejser ejerskabet en række etiske spørgsmål.

Også dengang pegede Richard Painter på, at rederiet kan blive problematisk for Wilbur Ross i forhold til de amerikanske regler om mulige interessekonflikter.

Wilbur Ross får kritik for ejerskab af Diamond S 

Ross er klar til kamp som general i Trumps handelskrig

Wilbur Ross får kritik for ejerskab af Diamond S 

Mere fra ShippingWatch

Maersk løfter sløret for design af metanolskibe

I fem år har Maersk arbejdet på at udvikle et nyt skibsdesign, som skal øge energi-effektiviteten i flåden med 20 pct. Otte skibe, der efter planen skal sejle på grøn metanol fra 2024, bliver de første.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs