ShippingWatch

Her er sidste uges bedste på ShippingWatch

Kinesisk oprustning i containerindustrien, der er i fremgang, bankers oprydning i flåde af projektskibe, massive afskedigelser i danske OMT samt flere opgør i bunkerindustrien prægede sidste uge på ShippingWatch.

Foto: /ritzau/Marius Nyheim

Containerrederier i fremgang

Kinesiske Cosco vil med en massiv kapitaltilførsel og nybygninger ind blandt verdens tre største containerrederier på et tidspunkt, hvor flere rederier og opjusterer. Og for den største aktør Maersk Line synes udviklingen at gå den rigtige vej før fremlæggelsen af kvartalsregnskab om få dage.

Et enkelt ukendt tal vil tegne Maersks regnskab

Cosco styrer mod toppen efter Maersk Line og MSC

Japanske containerredere overgår forventninger og opjusterer

cscl.jpg

Cosco Shipping finansierer 20 nye containerskibe (rettet)

Cosco Shipping kommer ud af tredje kvartal med sorte tal

Halvdelen af verdens nybygninger mangler at ramme vandet i år

Rederiers tøven med servicestop bekymrer Drewry

Sådan reduceres forsinkelser

Tre danske iværksættere med en baggrund i McKinsey har udviklet et bud på, hvordan forsinkelser og milliardudgifter i containerhavnene kan skæres ned. Grundlæggende handler det om én ting, forklarede stiftere af selskabet Portchain til ShippingWatch.

Portchain_001.jpg

Danskere vil løsne en af containerindustriens største knuder

Oliemarkedet på vej op

Siden nedturen i sommer er olieprisen i denne uge steget til det højeste niveau i over to år. Olielandenes produktionsloft skaber optimisme hos analytikere, ShippingWatch har talt med. Dog er det helt afgørende, at landene forlænger produktionsloftet. Ellers kan prisen falde igen.

Analytiker: Oliemarkedet er det mest solide siden før kollaps

0079221 - Sleipner field aerials - Photo Øyvind Hagen - Statoil.jpg

Statoil har presset omkostningerne ned med to tredjedele

Prosafe har halveret medarbejderstaben på land

Medie: Norsk olieproduktion truet af mindre Nordsø-forretning

Shell løfter overskud og høvler gælden ned

Banker flytter rundt på tabsgivende projektskibe

Tabsgivende multipurpose-skibe, som tyske banker er brændt inde med, flyttes i stor skala rundt blandt redere. "Vi konkurrerer med zombier i dag, der eksisterer med støtte fra bankerne," lyder det fra en aktør.

csm_doublebanking_01_2029a26108.jpg

Over 100 nødlidende projektskibe omplaceret af banker

Ny projektkæmpe skabt i historisk ringe marked

Opgør i bunkerindustrien

En ukendt bunkerleverandør fra Dubai kan blive omdrejningspunkt, når der i næste uge tages hul på en ny runde af retsmøder i Vestre Landsret i straffesagen mod Monjasa og stifter Jan Jacobsen, der ved byretten er dømt for groft bedrageri. I verdens største bunkerhavn er flere selskaber på vej ud.

Ukendt bunkerselskab kan få hovedrolle i sagen mod Monjasa

alpina2.jpg

Dansk rederi vil udstille bunkersnyd med nyt værktøj

Stort bunkerselskab forlader Singapore

Nye regler for bunkerdokument kan gøre svovl-kontrol nemmere

Hver tredje afskediget i OMT

Det er mere end hver tredje medarbejder, OMT har sagt farvel til i en større fyringsrunde, der blev afsluttet mandag. I alt 53 personer har forladt deres stilling i skibsdesignvirksomheden i år.

Mere end hver tredje har mistet jobbet hos OMT

OMT presset til fyringsrunde

Ny rederiformand

Læs også interview med de europæiske rederiers nye generalsekretær Martin Dorsman, der mener, at rederierne allerede gør meget for at forurene mindre. De skal bare være bedre til at fortælle det.

Ny chef for europæiske redere vil gøre op med dårligt ry i Bruxelles

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere