ShippingWatch

Clipper skærer ned og lukker tørlastkontorer

Clipper er i gang med at ændre sin tørlastforretning og lukker i den forbindelse fem kontorer verden over. Flere mister jobbet, oplyser rederiet til ShippingWatch.

Clipper vil i fremtiden koncentrere sin tørlastforretning, som er langt den største hos gruppen, tre steder. Det oplyser rederiet, der er i gang med at strømline sit operationelle og administrative setup.

I den forbindelse har Clipper valgt at lukke en række kontorer verden over. Det drejer sig om kontorerne i Stamford, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Singapore og Beijing.

Først og fremmest er det her en reaktion på en tørlastindustri, der bevæger sig endnu hurtigere og behovet for at gøre kommunikationen mellem kontorer så effektiv som mulig.

Peter Norbog, CEO Clipper

København, Houston og Hongkong vil fremadrettet være de tre primære hub for rederiets tørlastforretning, skriver Clipper i en meddelelse. Lukningen af de fem kontorer vil betyde afskedigelser, siger CEO Peter Norborg i en mail til ShippingWatch.

"Det meste af vores personale fra chartering og operations på de lukkede kontorer bliver tilbudt at komme enten til Houston, København eller Hongkong. De øjeblikkelige afskedigelser er begrænset til under 10 ansatte," skriver han og peger på, at det hovedsageligt tæller folk i f.eks. regnskabsafdelingen, som bliver centraliseret i København.

Tørlastmarkedet har i mange år været en enorm udfordring for rederierne, der har kæmpet for at komme ud på den anden side. På det seneste har der dog vist sig flere lysglimt i markedet. Hvorvidt kontorlukningen sker på grund af det dårlige marked, svarer Norborg ikke på, men skriver i mailen.

"Først og fremmest er det her en reaktion på en tørlastindustri, der bevæger sig endnu hurtigere og behovet for at gøre kommunikationen mellem kontorer så effektiv som mulig."

Opererer 150 skibe

I løbet af det seneste år er Clippers opererede flåde vokset fra 100 til 150 skibe. Det til trods for, at Clipper i foråret mistede sin mangeårige partner i to af rederiets pools, Clipper Saphire Pool og Logger Pool, da det amerikanske tørlastrederi Genco Shipping trak sine skibe ud for at drive dem selv.

Peter Norborg understreger, at antallet af skibe fortsat vil være 150, og at "konsolideringen af vores tørlastkontorer får ingen betydning for antallet af skibe, vi opererer." Heller ikke for samarbejde med rederiets pool-partnere, som fortsat vil ske fra København.

For de fleste kunder vil lukningen af kontorerne ikke betyde andet, end at de skal ændre en indstilling på deres telefon, siger Norborg.

"Med færre og større hub kan vi servicere vores kunder mere effektivt og stadig være til stede globalt."

Kontoret i Hongkong blev åbnet tilbage i marts måned for at styrke rederiets aktiviteter i Stillehavsregionen og blev dengang præsenteret som en styrke sammen med kontoret i Singapore.

Clipper-gruppens kontorer i Barranquilla, Tokyo og Nassau forbliver uændret, skriver Clipper.

Clippers nye CEO: Tørlastmarkedet er de små skridt

Clipper Group etablerer sig i Hongkong

Genco Shipping henter dansk Clipper-chef

Forsiden lige nu

MSC følger trop med nyt bunkertillæg

Fra årsskiftet indfører containerrederiet MSC ligesom Maersk et nyt gebyr til kunderne, som skal tage højde for de stigende omkostninger til brændstof som følge af de kommende svovlkrav fra 2020.

Ungt dansk heavylift selskab har firedoblet resultatet

På under fem år er Ocean7, der opererer i projektlastmarkedet, vokset betydeligt. Både i antallet af ansatte og på bundlinjen. Næste skridt er flere skibe og kontorer, siger direktør Stefan Nordby Petersen til ShippingWatch.

Bomin lukker to ud af fire kontorer

Bunkerleverandøren lukker ned i to af verdens største bunkerhavne for at fokusere på sine kontorer i Houston og Hamborg. Det sker for at blive klar til ændringerne af bunkermarkedet i 2020, lyder det fra selskabet.

Danaos befinder sig i et "skeptisk marked"

Den store græske ejer af containertonnage, Danaos, fastholdt omsætningen i første halvår, efter en stor restrukturering af gælden i selskabet er faldet på plads. Risici er nu handelssanktioner og lave charterrater, lyder det fra CEO John Coustas.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere