ShippingWatch

Mineselskab: Forlist tørlastskib var lastet forsvarligt

De 260.000 tons jernmalm ombord på det forliste Stellar Daisy var lastet efter internationale standarder, oplyser det brasilianske mineselskab Vale til Reuters. Ingen spor af flere overlevende.

Foto: Fleet Monitor

De 260.000 tons jernmalm, som det forliste skib Stallar Daisy havde ombord, da det sank fredag i Sydatlanten omkring 2500 sømil ud for Uruguay, var lastet i overensstemmelse med internationale normer.

Det fastslår det brasilianske mineselskab Vale i en mail til nyhedsbureauet Reuters. Lasten af jernmalm var ejet af Vale og mineselskabet skriver, at den var forsikret, da den blev taget ombord i sidste uge på en terminal tæt ved Rio de Janairo i Brasilien.

Trods fire dages eftersøgning med fly, helikoptere og skibe er det tirsdag fortsat ikke lykkedes af finde flere overlevende fra besætningen, end de to filippinske søfolk, der blev samlet op i weekenden fra en redningsflåde.

Der var i alt 24 besætningsmedlemmer ombord på det store tørlastskib, en Very Large Ore Carrier, der var på vej til en havn i Kina.

Ifølge de første udsagn fra de to overlevende var der angiveligt store revner i dækket, der fik vandet til at løbe ind i skibet, da det krængede voldsomt og formentlig brækkede midt over, da det gik ned i løbet af kort tid.

Stellar Daisy var ejet og drevet af sydkoreanske Polaris Shipping.

Råvarer som nikkel- og jernmalm (Iron Ore Fines, red.) er i IMO kategoriseret som højrisiko, Gruppe A-laster, på grund af faren for såkaldt liquefaction, hvis fugtigheden i materialet er høj. Høj fugtighed kan ændre karekteren af materialet, der kan blive flydende og dermed forskubbe sig i lastrummene.

Medie: Tørlastskib slog revner inden forlis

22 søfolk savnes efter dramatisk forlis

Nye regler for farlig tørlast flere år undervejs

Klasseselskaber advarer om farlige minelaster

Intercargo revser afskiber i Bulk Jupiter forlis

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere