ShippingWatch

J. Lauritzen vil udskyde norsk lån med fire år

J. Lauritzen har bedt sine obligationsejere om lov til at udskyde tilbagebetalingen af et lån på 500 mio. norske kr. Rederiet vil samtidig tilbagebetale en tredjedel af lånet nu og her med penge fra sin ejer, Lauritzen Fonden. Långiverne skal stemme om forslaget i marts.

Foto: PR-foto/J. Lauritzen

Det danske tørlastrederi J. Lauritzen vil udskyde tilbagebetalingen af et lån på 500 mio. norske kr.

Egentlig skal obligationslånet, som er noteret på børsen i Oslo, tilbagebetales i oktober. Men rederiet beder nu långiverne om at forlænge fristen med fire år til oktober 2021.

For at overbevise obligationsejerne vil J. Lauritzen betale 20 mio. dollars af lånet her og nu. Det svarer til 166 mio. norske kr. og dækker dermed en tredjedel af det udestående beløb.

Pengene til tilbagebetalingen kommer fra ejeren, Lauritzen Fonden, som nu igen må til lommerne for at hjælpe det pressede rederi.

"Indikationer fra visse obligationsejere peger på, at der er støtte til forslaget. Obligationsejerne i JLA02 (lånets navn, red.) indkaldes til at godkende forslaget på et møde 14. marts, 2017," skriver J. Lauritzen i sit årsregnskab for 2016, som netop er blevet fremlagt.

Det norske obligationslån blev udstedt i 2012. Siden da er tørlastmarkedet imidlertid forværret, og derfor er markedsrenten på lånet steget markant.

Som ShippingWatch kunne fortælle i januar, så er renten steget fra 9,3 pct. til et sted mellem 17 til 18 pct.

Markedsrenten afgør, hvor meget J. Lauritzen skal betale en investor, som køber sig ind i lånet i dag. Den giver samtidig et fingerpeg om, hvad det vil koste, hvis rederiet skal udstede et nyt obligationslån i samme størrelsesorden eller refinansiere det gamle.

Forslaget om at udsætte tilbagebetalingen af det norske lån er del af en større refinansiering af J. Lauritzen, som blev annonceret fredag i forbindelse med årsregnskabet for 2016. Et regnskab som viste et underskud efter skat på 45,6 mio. dollars.

J. Lauritzens norske lån er blevet markant dyrere

Ny aftale om milliardgæld er Zachos første opgave

Sådan har ejeren hjulpet J. Lauritzen i 2016 

J. Lauritzen lander endnu et underskud i 2016

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Mens Maersk opjusterede, gav MSC-topchef Søren Toft en forklaring på containermarkedets dårlige service på shipping-konference i London. Kampen om de klimavenlige brændstoffer skærpes, og grønne pollitikere vil have LNG fjernet fra EU-liste.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs