ShippingWatch

Braemar advarer: Tørlastkrise kan vare fem år frem

Det kan tage yderligere fem år, før tørlastindustrien igen er tilbage på sporet, mener det britiske mæglerhus Braemar ACM.

Foto: Rotterdam Havn

Tørlastrederne skal væbne sig med en stor bunke tålmodighed, hvis forventningerne hos det britiske mæglerhus Braemar ACM holder stik. Denis Petropoulos, som har været hos selskabet siden 1986 og står i dag i spidsen for afdelingen i Asien, Braemar Asien. Ifølge ham kan det tage yderligere fem år, før tørlastmarkedet igen er tilbage på ret køl, siger han til branchemediet Splash24/7.

"Kinas efterspørgsel har ikke mødt de forventninger, som der optimistisk blev bygget skibe på," siger han og fortsætter:

"Konvergensen mellem udbud og efterspørgsel for tørlast kan vare så længe som fem år frem."

Det er især det dramatiske dyk i den kinesiske import af kul det seneste år tid, som er med til at sætte rederne under pres. En udvikling, som også har fået de to store shippingbanker Nordea og Danske til at tale om en ny virkelighed for Kina, hvor man ikke skal forvente, at tiden med landets skyhøje vækstrater vender tilbage.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Analytiker i Nordea Stig Frederiksen fortalte for nylig til ShipppingWatch, at Kina i en lang årrække har været den største globale importør af både kul og jernmalm, men at det igennem længere tid har været ved at ændre sig.

"Der har været en opbremsning meget tidligt, og i takt med et slow down er det stadig en risikofaktor, at vi kommer til at se en yderligere svækkelse," sagde han.

Braemar ACM udskyder opsvinget to år

Styrtdyk i Kinas kulimport tegner ny virkelighed

Braemar ACM tror på skibe til gas og offshore

 

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere