ShippingWatch

Stadil-familien lånte Thorco en kvart mia kroner

Thor Stadil og Christian Stadil ydede gennem Thornico-koncernen et lån på 38 mio. dollars til Thorco Shipping, der i 2014 kom ud med et nettounderskud på knap 20 mio. dollars eller ca. 130 mio. kroner.

Thornico-koncernen, der kontrolleres af Thor Stadil og Christian Stadil, måtte i 2014 stille et treårigt lån på 38 millioner dollars, ca. 250 millioner kroner efter dagens dollarkurs, til rådighed for sit datterselskab Thorco Shipping.

"Selskabets moderselskab, Thornico A/S, har i 2014 ydet et 3-årigt ansvarligt lån på USD 38 mio. Endvidere har selskabet modtaget tilsagn om finansiel støtte til sikring af selskabets ordinære drift frem til selskabets ordinære generalforsamling for regnskabsåret 2015," fremgår det af ledelsesberetningen i det netop offentliggjorte 2014-regnskab.

Regnskabet viser et nettounderskud på godt 19,3 millioner dollars og en nettoomsætning på 200,3 millioner dollars. Egenkapitalen i Thorco Shipping var ved årets udgang negativ med godt 1,5 millioner dollars:

Skibsværdier uændret

"Som en del af et større konglomerat med anticykliske søsterselskaber kan koncernen absorbere tab i den størrelse og således sikre en fortsat drift i Thorco ved, at koncernen stiller ansvarlig lånekapital tilrådighed for Thorco Shipping," bemærker bestyrelsen, der har valgt ikke at nedskrive værdien af rederiets skibe, bl.a. i tillid til, at markedet retter sig inden for en kortere årrække, ligesom Thorco i kraft af rederiets ejerforhold ikke er tvunget til et forceret salg af skibe under ugunstige markedsvilkår:"

"Skulle det vise sig, at markedet ikke retter sig, vil der på længere sigt være behov for en nedjustering af skibsværdieme, men ledelsen er overbevist om, at markedet retter sig inden for en kortere årrække. Der er som følge af det anførte betydelig usikkerhed forbundet med værdiansættelse af koncernens skibsflåde. Et salg inden for en kortere tidshorisont må forventes at ske med regnskabsmæssigt tab," hedder det i regnskabet.

Konkurrencen fra tørlast

Hele multipurpose-industrien har i flere år set især tørlastskibe, men også andre segmenter som container, tage flere og flere projektlaster. Men netop nu synes konkurrencen fra især Handysize-tørlastskibe at være hårdere end nogensinde, noterer Thorco Shipping.

J. Poulsen: Overskud i 2015 i presset multipurpose 

"2014 har som de seneste år generelt været et vanskeligt år for den internationale skibsfart præget af stor konkurrence indenfor multipurpose- segmentet, hvori Thorco Shippings forretningsområde befinder sig, men også for øget konkurrence fra andre skibssegmenter — primært Handysize bulk. En konkurrence der ikke er set så voldsom tidligere," skriver Thorcos ledelse.

Konkurrencen fra andre skibstyper gør ondt på multipurpose-rederier som Thorco Shipping, der også blev ramt af afmatningen for transporter af udstyr til olie- og gasindustrien. Desuden tabte rederiet, der trods en nedjustering af sin flåde til omkring 75 skibe fortsat er et af verdens største multipurpose-rederier, penge på indchartring af flere super heavy lift-skibe.

Thorco Shipping har trukket sig helt fra super heavy lift 

Avis: Thorco hiver ned i Stadil-familiens selskab 

SAL Heavy Lift: Nye skibe, men ikke større flåde 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Storkunder hos containerrederierne vil have nuludlednings-søfragt i 2040. Et forslag, tre redere hilste velkommen. Ekstreme priser på fragt kan sende afskibere ud i konkurs, og storbanken DNB advarer andre banker om at gentage en stor fejl.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs