ShippingWatch

Thorco Shipping har trukket sig helt fra super heavy lift

Tab på egne skibe og et fuldstændig kollapset marked for store tunge løft har givet Thorco Shipping store økonomiske øretæver i 2014. "Heavy lift-markedet er værre nu end i 2014," siger bestyrelsesformand Thor Stadil til ShippingWatch. 

Thorco Shipping har i de første måneder af 2015 trukket sig helt ud af markedet for de helt store heavy lift-skibe. Det sker, efter at selskabet har fået nogle gevaldige økonomiske øretæver sidste år i takt med, at aktiviteten i olieindustrien efter olieprisfaldet dykkede og dermed også efterspørgslen efter skibe, der kan håndtere tunge løft. Derfor er Thorco nu helt ude af dette marked.

"Det marked er fuldstændig kollapset, og det er endnu værre i 2015, end det var sidste år," siger bestyrelsesformand i Thorco Shipping, Thor Stadil, til ShippingWatch.

Han var selv fortaler i Thorcos ledelse for beslutningen tidligt i 2014 om, at rederiet for alvor skulle ind i heavy lift-markedet, hvorfor rederiet indchartrede et antal skibe, bl.a. de største i segmentet med en krankapacitet op til 800 ton. Ifølge Thor Stadil 14-15 skibe i alt inden for heavy lift alt, der i slutningen af 2014 og i indeværende år alle er leveret tilbage til ejerne.

Derfor gik Thorco og Ramskov hver sin vej 

Siden sidste år er Thorcos samlede flåde inden for multipurpose reduceret fra over 100 skibe til omkring 75 skibe.

Thorco Shippings regnskab for 2014 er endnu ikke offentliggjort, men Thor Stadil oplyser, at selskabet har tabt omkring 100 millioner kroner i en kombination af svagt driftsresultat og værdireguleringer.

Det er fortsat rederiets strategi at eje omkring en tredjedel af den samlede flåde, mens resten er indchartrede. Men ifølge Thor Stadil er det netop egne skibe, der har tabt og fortsat taber penge i det svage marked.

"Vi tjener faktisk rimeligt gode penge på vores indchartrede skibe, fordi timecharter-raterne  jo er faldet tilsvarende med det dårlige marked. Vores egne skibe, hvor vi købte, da vi troede, det var billigt, taber penge. Men det er fortsat vores strategi at have dem. Når markedet vender, er det godt at have egne skibe, når timecharter-raterne stiger," siger Thor Stadil.

Thor Stadil nedtoner børsnotering af Thorco Shipping  

Han siger, at 2015 er startet betydeligt bedre end i 2014, efter at rederiet er ude af de tunge løft. Derfor håber ledelsen i Thorco Shipping, der indgår i familiedynastiet Thornico, på et break even i indeværende år.

"Men det er svært at sige. Skibsfart er ikke en strålende forretning i dag," siger Thor Stadil.

Også ledelsesmæssigt har Thorco Shipping haft et turbulent år, ligesom den stort anlagte fusion af Clippers og Thorcos mulitipurpose-aktiviteter tilbage i 2013 reelt er afviklet.

Få dage efter, at Kristian Mørch fra Clipper Group valgte at trække sig fra bestyrelsen i Thorco Shipping på grund af uenighed om selskabets fremtidige strategi, valgte også finansdirektør Kent Hedegaard at forlade rederiet af samme årsag.

Kent Hedegaard tiltrådte som ny finansdirektør i Thorco i sommeren 2014 og delte ledelsen med CEO Thomas Mikkelsen, der også er partner i selskabet. Kent Hedegaard, statsautoriseret revisor og fhv. partner i PwC, var forinden og i en årrække revisor for Thorco.

Bestyrelsen i Thorco Shipping, der kontrolleres af Thor Stadil og sønnen Christian Stadil, besluttede i sommeren sidste år at bryde med Henrik Ramskov, rederiets daværende CEO, som nåede mindre end et år på posten.

Avis: Thorco hiver ned i Stadil-familiens selskab 

Finansdirektør følger Clipper ud af Thorcos ledelse 

Clipper forlader Thorcos bestyrelse efter uenighed 

Thorco: Markedet for multipurpose vender om lidt 

 

          

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Storkunder hos containerrederierne vil have nuludlednings-søfragt i 2040. Et forslag, tre redere hilste velkommen. Ekstreme priser på fragt kan sende afskibere ud i konkurs, og storbanken DNB advarer andre banker om at gentage en stor fejl.

Køen ud for Long Beach er vokset til 80 containerskibe

Flaskehalsene i store containerhavne fortsætter med at vokse i USA, hvor det i øjeblikket er værst ved den amerikanske storhavn i Long Beach og Los Angeles. Her ligger 80 skibe i kø til anløb, viser friske tal fra Vessels Value.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs