ShippingWatch

Heavy lift i høj sø

For få år siden interesserede flere kapitalfonde sig for investeringer i specialiserede heavy lift og multipurpose-rederier. Men branchen synes i øjeblikket langt fra at være en lukrativ forretning.   

Ejere og operatører af specialdesignede skibe, der kan håndtere store og tunge konstruktioner lige fra containerterminaler, halve fabrikker til havvindmøller, og fragte dem rundt i verden, lignede for nogle år siden opkøbsemner for kapitalfonde og andre investorer i shipping. Men det seneste års udvikling i den lille kreds af globale heavy lift-selskaber taler ikke for, at branchen trods især to markante fusioner lige nu og på kort sigt ligner en guldrandet investering.

”Markedet fortsætter med at være udfordrende, men vi ser tegn på, at udbuddet af skibe falder på visse ruter med stigende rater på op til 30-35 procent. Men fortsat er industrien i stort omfang i en tilstand, den ikke havde behøvet. Imidlertid forventer vi en mere positiv udvikling på mellemlang sigt,” siger Svend Andersen, CEO i tyske BBC Chartering, der med en konstant flåde på mellem 140-160 multipurpose- og heavy lift-skibe og langt flere end de nærmeste konkurrenter betragtes som den globale markedsleder, der er bygget op siden 1997 på skibe fra primært virksomhedens ejer Briese Schiffahrt.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs