ShippingWatch

Rindbo om at indgå nye kontrakter i Rusland: "Nok svært at se på den korte bane"

Norden hører til den del af tankrederne, der har sagt nej til nye russiske olielaster, og som slider med at komme ud af eksisterende kontrakter. Andre har valgt at holde fast i russiske forretninger. ”Det ved vi, at der er,” siger topchef Jan Rindbo.

Foto: PR-FOTO

Det handlede om at ”sende et tydeligt signal til regimet”, da Norden sagde fra over for nye russiske olielaster efter Ruslands invasion af Ukraine.

Få dage efter invasionen blev indledt 24. februar, meddelte det danske rederi, at man ikke længere ville indgå ny russisk forretning.

Siden da har Norden været inde i en fase med at afvikle den allerede indgåede forretning med russiske kunder, man dog endnu ikke har sluppet helt af med.

”Vi stoppede alt ny forretning i Rusland og ville afvikle vores eksisterende forretning så hurtigt, vi kan. Vi har selvfølgelig nogle juridiske forpligtelser. Der er også sket det, at andre importører og forbrugere rundt i verden har selvsanktioneret ligesom Norden. Vi oplever i det hele taget langt mindre handel uagtet vores egen tilgang til råvarer og olieprodukter ud af Rusland,” fortæller topchef Jan Rindbo til ShippingWatch.

Det er nok svært at se på den korte bane.

Jan Rindbo om at indgå nye kontrakter i Rusland

Har I lavet jeres sidste handel med russiske kunder, eller er der stadig eksisterende laster?

”Vi har stadig nogle eksisterende kontrakter, som vi kan være forpligtet til at opfylde. Men det er klart, at jo mere embargo, jo klarere regler, der er fra myndighedernes side – i det her tilfælde EU – så er der kontrakter, man kan komme ud af.”

Seneste melding fra netop EU-Kommissionen lyder, at man i sin sjette sanktionspakke vil udfase køb af råolie fra Rusland inden for seks måneder og raffinerede olieprodukter inden slutningen af 2022.

Andre holder fast

Det danske tørlast- og tankrederi står som et eksempel på de tankrederier, som offentligt har erklæret, at man vil sige nej til nye russiske laster.

Det samme gælder danske konkurrenter som Maersk Tankers og Torm. Alle tre rederier har dog fortsat haft aktiviteter i Rusland siden invasionen grundet eksisterende kontrakter.

Der er dog også rederier, der modsat Norden har valgt at holde fast i Rusland.

”Det ved vi, at der er,” siger Jan Rindbo, der dog ikke ønsker at sætte navn på, hvem han tænker på.

Der er selvfølgelig andre selskaber, der ser en mulighed i at gøre forretning med Rusland,

Jan Rindbo, CEO, Norden

”Det er op til det enkelte selskab at vurdere, om man vil selvsanktionere, som vi har valgt at gøre. Der er selvfølgelig andre selskaber, der ser en mulighed i at gøre forretning med Rusland,” siger han.

Som ShippingWatch tidligere har beskrevet, har Hafnia valgt en anden tilgang til Rusland. Rederiet følger de internationale regler og ”laver ikke vores egne særregler”, lød det i slutningen af marts fra topchef Mikael Skov.

Hafnia om Ruslands-forretninger: ”Vi overholder retningslinjer til punkt og prikke”

Også det John Fredriksen-kontrollerede Frontline, der opererer inden for råolietank, fortsætter med at fragte russiske olielaster, fortalte topchef Lars Barstad for nylig til Dagens Næringsliv.

”Som bekendt er hverken russisk olie eller gas sanktioneret. Europa importerer jo fortsat store mængder olie og gas fra Rusland hver dag,” sagde Barstad til den norske avis.

Svært at se et comeback på den korte bane

Hvorvidt erhvervslivet og virksomheder med exit-planer for Rusland en dag kunne forestille sig at vende tilbage til landet, er allerede nu et spørgsmål, der rumsterer på pressemøder og i interviews med topchefer.

Et scenarie, Maersk-topchef Søren Skou f.eks. havde svært ved at forestille sig, da han onsdag blev spurgt på Maersks pressemøde.

”Det er svært at se i øjeblikket, at vi kan komme tilbage til Rusland. Vi tror, det er en langvarig konflikt i Ukraine. Det er ikke sanktioner, der er vores problem, derfor vil vi heller ikke tilbage til Rusland igen, før landet er en god og konstruktiv del af verden igen,” sagde Søren Skou.

Kan du forestille dig, at Norden nogensinde kommer til at indgå nye kontrakter i Rusland igen?

”Jeg vil da håbe, at situationen kan normalisere sig derhen, hvor Rusland kan være en del af verdenssamfundet igen,” svarer Jan Rindbo.

”Men det er klart, at det kræver nogle store ændringer i Rusland, før det kan ske. Det er nok svært at se på den korte bane.”

Norden vælger at droppe alle russiske aktiviteter

konference-banner

Mere fra ShippingWatch

ECSA's nye generalsekretær balancerer på en knivsæg

ECSA’s nyudnævnte generalsekretær, Sotiris Raptis, har overtaget en organisation beskyldt af sine egne medlemmer for at være usynlig. I et interview med ShippingWatch fortæller Raptis, hvordan han vil ændre det billede.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs